تحلیل فاندامنتال در فارکس و پراپ تریدینگ چیست؟

تحلیل فاندامنتال در فارکس و پراپ تریدینگ چیست؟

اگر به دنبال ارزش واقعی دارایی ها هستید و قصد دارید بازار مالی و معاملات را برای تصمیمات آگاهانه تر تحلیل کنید، بهتر است تحلیل فاندامنتال را در روند معاملات خود قرار دهید.

تحلیل فاندامنتال (fundamental analysis) در فارکس به تریدر کمک می کند تا بداند قیمت دارایی کم است، زیاد است یا عادلانه و در نتیجه تریدر می داند چه زمان جفت ارزها را بخرد، نگه دارد یا بفروشد.

رویدادهای مختلف مانند روندهای بازار و همچنین خبرهای اقتصادی از جمله تحلیل های فاندامنتال هستند که به معامله گر کمک می کند تا قیمت دارایی را در بازار پیش بینی کند.

در این مقاله قصد داریم با تحلیل فاندامنتال در فارکس و پراپ تریدینگ آشنا شویم و مفاهیم گنجانده شده در آن و همچنین بهترین ابزارها و روش های آن را بررسی کنیم.

تحلیل فاندامنتال در فارکس چیست؟

تحلیل فاندامنتال (fundamental analysis) یا همان تحلیل بنیادی روشی برای تخمین ارزش دارایی بر اساس رویدادها و حقایق بازار است. این رویدادها و حقایق عوامل اقتصادی و مالی اساسی هستند. شاخص هایی که از آن ها صحبت می کنیم و بر ممکن است روی نرخ مبادله میان دو ارز تاثیر بگذارند، شامل موارد زیر هستند:

  • اندیکاتورهای اقتصادی مانند نرخ بهره بانک مرکزی، تغییرات GDP، نرخ تورم و استخدام
  • رایط اقتصادی
  • عوامل سیاسی
  • اخبار و شایعات بازار
  • عوامل فصلی
  • همکاری و ارتباط صنایع
  • چرخه و رشد اقتصادی

هدف از تحلیل فاندامنتال این است که تمام عوامل اساسی و تاثیرگذار در بازار را شناسایی کنند و ارزش ذاتی دارایی و نرخ مبادله میان دو ارز را تخمین بزنند. تحلیل این شاخص ها و تخمین ارزش جفت ارزها بر تصمیم گیری های معامله گران در بازار فارکس تاثیر مستقیمی دارد و می تواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت تریدر در معاملات شود.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

مفاهیم مهم در تحلیل فاندامنتال

پیش از آن که بخواهیم جلوتر برویم بد نیست به مفاهیم اساسی در تحلیل فاندامنتال بپردازیم.

1. تجزیه و تحلیل اقتصادی

  • اندیکاتورهای اقتصاد کلان: تحلیلگران به اندیکاتورهای بزرگ تر و کلان مانند رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ بهره، نرخ بیکاری، نرخ تورم و سیاست مالی دولت توجه می کنند. این عوامل منبع خوبی برای درک و فهم اقتصاد کلی سازمان و شرکت است.
  • تحلیل صنعت: در این تجزیه و تحلیل در واقع یک صنعت خاص را که شرکت یا سازمان در آن فعالیت دارد بررسی می کنیم. برای مثال روند صنعت و پیشرفت آن مورد نظر تحلیلگر است.

2. تحلیل شرکت

  • صورت مالی: در واقع ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقدینگی تجزیه و تحلیل می شوند. و هدف آن هم بررسی سلامت مالی و عملکرد شرکت است.
  • نرخ ها و متریک ها: نرخ های مهم مالی و نسبت آنی مورد استفاده قرار می گیرند تا هم بخش های مهم بازار و هم سلامت و عملکرد مالی شرکت مورد بررسی قرار بگیرد.
  • تجزیه و تحلیل رشد: بررسی روند رشد درآمد و جریان نقدینگی در گذشته و تخمین رشد آینده شرکت در این بخش قرار می گیرد.
  • کیفیت مدیریت: در این بخش در واقع تحلیلگر نحوه عملکرد، تجربه و موفقیت تیم مدیریت را مورد ارزیابی قرار می دهد تا استراتژی های آینده آن ها را پیش بینی کنند.
  • فرصت رقابتی: تحلیلگر به سهم بازار، فرصت ها و مزیت های رقابتی شرکت توجه می کند.

3. عوامل کیفی

  • مدل کسب و کار: تحلیلگر سعی می کند بفهمد شرکت چگونه کسب درآمد می کند. خدمات و کالای اساسی آن کدامند و بازار هدف آن ها چیست.
  • قدرت برند: تحلیلگر قدرت و شناخت چهره برند در بازار را بررسی می کند.
  • شرایط بازار: تحلیلگر روند، رفتار مشتری و شرایط بازاری را که بر عملکرد شرکت تاثیر می گذارد را بررسی می کند.
  • تاثیر قوانین: در اینجا نیز معامله گر بررسی می کند که چه قوانینی بر عملکرد شرکت تاثیر دارند.

4. عوامل خارجی

  • شرایط سیاسی: تحلیلگر تمام عوامل سیاسی را مانند قوانین دولت، ارتباطات معامله گری و ریسک های سیاسی مربوط به منطقه که بر شرکت تاثیر می گذارد مورد بررسی قرار می دهد.
  • تغییرات تکنولوژی: همچنین به عنوان تحلیلگر باید تاثیر ارتقای تکنولوژی و ورود ابزارهای جدید به سازمان را هم بررسی کنید.
  • عوامل محیطی و اجتماعی: تمام مسائل اجتماعی و محیطی که می تواند روی عملکرد سازمان تاثیرگذار باشد هم باید مورد بررسی قرار بگیرند.

این مفاهیمی که از آن ها صحبت کردیم در واقع عواملی بودند که معامله گری که می خواهد از تحلیل فاندامنتال استفاده کند باید در نظر بگیرد و در تحلیل آن ها دانش کافی داشته باشد. البته گاهی ممکن است به تمام این اطلاعات و مفاهیم دسترسی نداشته باشیم که این یکی از معایب این تحلیل در فارکس است.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال کدامند؟

تحلیل فاندامنتال روشی است برای معامله گران فارکس تا ارزش یا عدم ارزش جفت ارزها را بررسی کنند و تصمیمات معاملاتی خود را بر اساس نتیجه این تحلیل ها بگیرند. تحلیل بنیادی مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

مزایای تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال از جهات مختلفی به تریدر کمک می کند. از جمله:

مزایای تحلیل فاندامنتال

+ فهم کامل پویایی بازار

تحلیل تکنیکال به معامله گر کمک می کند تا از شاخص ها و عوامل مختلفی که در بازار فارکس تاثیرگذار هستند فهم عمیق و دقیقی به دست آورد. با تحلیل شاخص های مالی، اخبار اقتصادی و روندهای بازار، معامله گر هم می تواند اطلاعات مفیدی از عواملی به دست باورد که بر ارزش ارزها تاثیر می گذارند. این اطلاعات و دانش به تریدر کمک می کند تا تصمیمات منطقی و مناسبی را اتخاذ کند و حرکات بازار را پیش بینی کند.

+ فرصت های معاملاتی بلند مدت

از مهم ترین مزیت هایی که تحلیل بنیادی برای معامله گران فارکس به همراه دارد این است که تریدرها به کمک آن می توانند فرصت های معاملاتی بلند مدت را شناسایی کنند. در واقع برعکس تحلیل تکنیکال که روی الگوهای قیمت کوتاه مدت تمرکز دارد، تحلیل فاندامنتال به تریدر کمک می کند تا ارزش ذاتی ارزها را تخمین بزنند. این تحلیل و دیدگاه بلند مدت تریدر را قادر می سازد تا روندهای پایدار را شناسایی کنند و به سود بیشتر هم برسند.

+ محدود کردن ریسک

معامله گر فارکس می تواند به کمک تحلیل فاندامنتال ریسک هایی در معامله گری جفت ارزها وجود دارند را شناسایی و بررسی کند. با ارزیابی اندیکاتورهای اقتصادی، قوانین پولی و رویدادها منطقه ای تریدر هم می تواند تاثیراتی که روی جفت ارزها دارند را شناسایی کنند. ارزیابی و مدیریت ریسک تریدر را قادر می سازد تصمیمات درست را اتخاذ کند و دارایی خود را در این نوسان بازار بهتر مدیریت کند.

+ شناخت احساسات بازار

احساسات بازار در معاملات فارکس نقش اساسی دارد. با تحلیل فاندامنتال تریدر می تواند داده های اقتصادی، اخبار و اندیکاتورهای دیگر را تحلیل و بررسی کند و بر احساسات بازار کنترل پیدا کند. با درک این احساسات معامله گر هم می تواند استراتژی های معاملاتی خود را با بازار و اتفاقاتی که در آن می افتد وفق دهد و پیش بینی های بهتری هم از آن داشته باشد.

+ شناسایی موقعیت های معاملاتی در هنگام انتشار اخبار

انتشار اخبارهایی مانند اعلام خبرهای مهم اقتصادی می تواند بر ارزش ارزهای مختلف تاثیر بگذارد. تحلیل فاندامنتال هم ابزارهایی را در اختیار تریدر می گذارد که می تواند اخبار های مختلف را تجزیه و تحلیل کند و فرصت های معاملاتی را شناسایی کند. وقتی اهمیت اخبار و تاثیر آن بر ارزش دارایی ها و ارزهای فارکس را بفهمیم می توانیم سرمایه خود را بهتر و در موقعیت های مناسب وارد معاملات کنیم.

+ ارزیابی قوانین بانک های مرکزی

قوانین بانک مرکزی مثل تصمیمات نرخ بهره و برنامه های پولی روی ارزش ارزها هم تاثیر مستقیمی دارد. در همین راستا تحلیل فاندامنتال به کمک معامله گر می آید تا این قوانین و موارد را بررسی کند و تاثیر آن را بر بازار فارکس تخمین بزند. این ارزیابی به تریدرها کمک می کند تا جلوتر از بانک مرکزی حرکت کنند و از حرکات جفت ارزها به سود بیشتری برسند.

+ فهم تاثیر عوامل اقتصادی و مالی

همانطور که تا الان بارها هم تکرار کردیم، عوامل اقتصادی روی بازار فارکس تاثیر زیادی دارد و در این میان به کمک تحلیل فاندامنتال می توانیم ارتباط میان عوامل مختلف اقتصادی را بفهمیم. این عوامل GDP، رشد اقتصادی، تورم، نرخ بیکاری و بالانس های ترید هستند. با فهم این موضوعات معامله گران می توانند بهتر روندها را شناسایی کنند و تصمیمات بهتری هم در معامله گری بگیرند.

+ شناسایی روندهای اساسی بلند مدت

تحلیل فاندامنتال برای شناسایی روندهای بلند مدت مناسب است و تریدر می تواند با تحلیل و بررسی داده های مالی در مدت زمان مشخص، روندهایی را شناسایی کند که در بلند مدت جوابگو هستند و مناسب موقعیت های کوتاه مدت نیستند. پس معامله گر می تواند روی یک حرکت بر اساس بررسی های خود سرمایه گذاری کند و سود زیادی را هم در بلند مدت به دست بیاورد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

معایب تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال علاوه بر مزیت هایی که برای معامله گر در بازار فارکس و پراپ تریدینگ به همراه دارد، معایبی نیز دارد که بهتر است به آن ها هم پرداخته شود.

معایب تحلیل فاندامنتال

– روش تجزیه و تحلیلی زمان گیر

شما برای این که بخواهید از تحلیل فاندامنتال استفاده کنید باید وقت زیادی را برای جمع آوری و تحلیل داده های مربوط بگذارید. معامله گران باید دائم خود را بروز نگه دارند و بدانند در نقاط مختلف چه رویدادهایی رخ می دهد و چه عوامل اقتصادی ای در حال تغییر است. پس این نوع تحلیل برای آن دسته از معامله گرانی که به دنبال استراتژی های کوتاه مدت می گردند مناسب نیست.

– تاثیر کمتر در معامله گری کوتاه مدت

تا الان متوجه شدیم تحلیل فاندامنتال فارکس برای آن دسته از تریدرهایی که به دنبال استراتژی کوتاه مدت در پراپ تریدینگ می گیرند مناسب نیست. بیشتر برای تریدرهایی مناسب است که وقت کافی برای معاملات دارند و برنامه بلند مدتی برای رسیدن به سود زیاد چیده اند.

– نیاز به قدرت تحلیل بالا

بدون دانش کافی از بازار و عوامل اقتصادی نمی توانید به تحلیل رویدادها و اخبار بپردازید. چرا که اشتباه در تفسیر زیاد اتفاق می افتد و حتی ممکن است تحلیلی که یک تریدر از بازار و حرکات آن دارد با تریدر دیگر فرق داشته باشد. تنها تریدرهایی در تحلیل تکنیکال موفق می شوند که مهارت، تجربه و دانش کافی و همچنین قدرت تحلیل بالا در بازار و تریدهای خود داشته باشند.

– اطلاعات ناکافی

وقتی تریدر می خواهد از تحلیل فاندامنتال استفاده کند، ممکن تمام داده های و اطلاعات اقتصادی و رویدادها در اختیار او نباشد و نتواند به بسیاری از آن ها دسترسی داشته باشد. پس همین اطلاعات ناکافی می تواند در تحلیل او تاثیر بگذارد و حتی ممکن است در تریدینگ نتیجه ای عکس بگیرد.

– تمرکز کمتر روی الگوهای قیمت

تحلیل تکنیکال بیشتر تمرکز خود را روی ارزش ارزها بر اساس عوامل اقتصادی گذاشته و به الگوهای کوتاه مدت قیمت توجه ای نشان نمی دهد. پس معامله گران فارکسی که تنها به تحلیل فاندامنتال بسنده می کنند به احتمال زیاد فرصت های معاملاتی بسیاری را هم از دست می دهند.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

انواع تحلیل فاندامنتال در پراپ تریدینگ

حال که بیشتر با تحلیل فاندامنتال آشنا شدیم وقت آن است که در مورد دو نوع تحلیل فاندامنتال که معامله گران در فارکس از آن استفاده می کنند صحبت کنیم.

  • تحلیل بنیادی کیفی
  • تحلیل بنیادی کمی

وقتی از نوع کمی صحبت می کنیم منظورمان این است که دارایی ها را بر اساس آمار و ارقام و داده های عددی مالی بررسی می کنیم. تحلیل فاندامنتال کمی معمولا در استراتژی های معاملاتی الگوریتمی به کار می روند و هدف آن این است که ریسک های موجود را مدیریت کنند و درآمد بالقوه هر پورتفولیو را ارزیابی کنند. در واقع معامله گر از این تحلیل برای ارزیابی عملکرد و سلامت مالی شرکت استفاده می کند.

و اما تحلیل فاندامنتال کیفی آن قدر به دنبال آمار عددی نیست و بیشتر روی روابط اقتصادی و سیاسی بین کشورها، ارتباطات، توقعات مشتری، چهره برند، ارتباط میان فرآیندها و الگوهای مختلف تمرکز دارد. در واقع در این تحلیل شما یک دید مثبت یا منفی از شرکت و دارایی به دست می آورید.

 

بیشتر بخوانید: دراودان (Drawdown) یا افت سرمایه در فارکس چیست؟

دو رویکرد مهم در تحلیل فاندامنتال فارکس

دو رویکرد مهم در تحلیل فاندامنتال در پراپ تریدینگ و بازار فارکس داریم:

  1. از بالا به پایین
  2. از پایین به بالا

اما این دو رویکرد که کاربرد زیادی را هم برای معامله گران فارکس دارد چگونه عمل می کنند؟

1. تحلیل فاندامنتال از بالا به پایین (top-down)

در تحلیل بنیادی وقتی رویکرد بالا به پایین را انتخاب می کنیم، در واقع از تجزیه و تحلیل اقتصاد جهانی و اقتصاد کشور شروع می کنیم. در حقیقت این روش از کل به جز پیش می رود و شما باید ابتدا عواملی مانند GDP یا همان تولید ناخالص داخلی را بررسی کنید. باید قوانین پولی بانک های مرکزی، تورم، نرخ بهره و همبستگی نرخ ارز را تحلیل کنید.

پس از آن که اندیکاتورهای اقتصادی بزرگ را بررسی کردید وقت آن است که به سراغ بخش های اقتصادی صنایع بروید. بر این اساس می توانید موقعیت های معاملاتی بسیار خوبی را بیابید. در نهایت هم باید تحلیل فاندامنتال خود را روی ارزهای بازار یا به صورت کلی دارایی های شرکت ها انجام دهید.

رویکرد top-down به این صورت عمل می کند:

  • اقتصاد
  • بخش اقتصادی
  • صنعت
  • شرکت

2. تحلیل فاندامنتال از پایین به بالا (bottom-up)

و اما رویکرد پایین به بالا در تحلیل فاندامنتال با تجزیه و بررسی از جز کوچک تر شروع می شود و روشی جز به کل است. در واقع ابتدا دارایی های شرکت و مباحث مالی آن بررسی می شوند؛ سپس به سراغ صنعت و بخش اقتصادی می رویم و در نهایت عوامل اقتصادی بزرگ و ماکرو را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم.

معامله گرانی که رویکرد bottom-up را انتخاب کرده اند معمولا معتقدند که یک سری دارایی های مشخص بهتر از بخش کلی مانند صنایع و بخش اقتصادی عمل می کنند. در واقع این معامله گران به جزئیات عملکرد حال و آینده شرکت هایی که انتخاب کرده اند نگاه می کنند و در دارایی هایی سرمایه گذاری و معامله گری می کنند بیشتر از بقیه احتمال سود بیشتر دارد.

تفاوت تحلیل فاندامنتال bottom-up و top-down

در پراپ تریدینگ و هر بازار دیگری تفاوتی که میان این دو رویکرد در تحلیل فاندامنتال وجود دارد، جهت حرکت آنالیزشان است. رویکرد بالا به پایین از کل شروع به تحلیل می کند و به جز یعنی خود دارایی ها می رسد. اما در رویکرد پایین به بالا آنالیز را از جز یعنی دارایی ها شروع می کنیم و بعد تحلیل اقتصاد کلان و عوامل اقتصادی بزرگ تر می پردازیم.

در پراپ تریدینگ تحلیل فاندامنتال bottom-up بهتر است یا top-down؟

انتخاب بین این رویکرد به سبک معاملاتی معامله گر فارکس، ترجیح تریدر، نوع دارایی و شرایط بازار بستگی دارد. البته می بینیم که معامله گران در پراپ تریدینگ برای فهم و تحلیل بهتر حتی از هر دو رویکرد بالا به پایین و پایین به بالا در تحلیل فاندامنتال استفاده کرده اند و جواب بهتری هم با توجه به سبک معاملاتی خود گرفته اند.

نمونه ای از تحلیل فاندامنتال فارکس

معامله گر فارکس را در نظر داشته باشید که می خواهد تریدی با دلار استرالیا (AUD) و دلار آمریکا (USD) انجام دهد. پس از آن که تحلیل بنیادی را اجرا می کند متوجه می شود که استرالیا به ارزش ترید خود افزوده و بازار صادراتش دارد به خوبی عمل می کند. همزمان معامله گر می بیند که آمریکا هم گزارش NFT مثبتی را منتشر کرده و بازار کار خوب و احتمال فشار تورمی را نشان می دهد.

حالا بر اساس تحلیل فاندامنتال تریدر این گزارشات را تحلیل می کند و به این نتیجه می رسد که دلار استرالیا نسبت به دلار آمریکا قدرت بیشتری دارد و روی جفت ارز AUD/USD تمرکز می کند و روی قدرت بازار صادرات استرالیا سرمایه گذاری می کند.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال

در معامله گری دو تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال به معامله گران کمک می کنند تا بازار و دارایی های را تحلیل و آنالیز کنند. هر یک به تریدر این امکان را می دهند تا بازار را تحلیل کنند و موقعیت های معاملاتی بالقوه را بیابند. تحلیل فاندامنتال روی کیفیت دارایی تمرکز دارد و در مقابل تحلیل تکنیکال به روند بازار و نمودارها و الگوها توجه می کند.

این دو تحلیل در استراتژی، تمرکز و نوع داده ها تفاوت دارند که در ادامه با دقت بیشتری به بررسی هر یک می پردازیم.

1. استراتژی

  • تحلیل تکنیکال: در تحلیل تکنیکال بیشتر تاریخچه نمودارهای قیمت، الگو و حجم معاملاتی را بررسی می کنیم. در واقع حرکات گذشته قیمت و فعالیت های معاملاتی اطلاعات مفیدی را در مورد حرکت قیمت در آینده نشان می دهند. معامله گر برای پیاده سازی این تحلیل از نمودارها اندیکاتورهای تکنیکال مانند میانگین حرکت، اندیکاتور RSI و MACD استفاده می کند تا روندهای بالقوه و سیگنال های خرید و فروش را شناسایی کند.
  • تحلیل فاندامنتال: در مقابل تحلیل فاندامنتال روی آنالیز داده ها اقتصادی و غیر اقتصادی مربوط به شرکت یا دارایی تمرکز دارد. معامله گران صورت مالی، شرایط اقتصادی، روندهای صنعت و کیفیت مدیریت را ارزیابی می کنند تا ارزش آن را تخمین بزنند. در واقع در بازار فارکس تریدر از تحلیل فاندامنتال استفاده می کند در خصوص جفت ارزها تصمیمات معاملاتی اتخاذ کند.

2. داده های مورد استفاده

  • تحلیل تکنیکال: تحلیل تکنیکال در وحله اول از تاریخچه داده های قیمت و حجم معاملات استفاده می کند. به عوامل و فاکتورهای خارجی مثل عملکرد شرکت و شرایط اقتصادی هیچ توجهی نشان نمی دهد.
  • تحلیل فاندامنتال: اما تحلیل فاندامنتال به عوامل مختلفی توجه نشان می دهد؛ از جمله صورت های مالی، گزارش های درآمد، اندیکاتورهای اقتصادی، گزارشات صنعت، ارزیابی مدیریتی و نرخ های مالی مختلف. این تحلیل هم فاکتورهای کمی و هم فاکتورهای کیفی را مد نظر می گیرد.

3. افق زمانی سرمایه گذاری

  • تحلیل تکنیکال: این تحلیل بیشتر برای استراتژی های پراپ تریدینگ میان مدت و کوتاه مدت مناسب است. معامله گران فارکس از تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش جفت ارزها استفاده می کنند و برای این کار از سیگنال های تکنیکال که حرکات قیمت در آینده نزدیک را نشان می دهد استفاده می کنند.
  • تحلیل فاندامنتال: اما تحلیل فاندامنتال اساسا برای استراتژی های معاملاتی بلند مدت مناسب است. تریدرهایی که می خواهند از این تحلیل استفاده کنند باید دارایی خود را برای مدت طولانی تری نگهداری کنند تا به سود بیشتر برسند.

4. تمرکز

  • تحلیل تکنیکال: تمرکز این نوع تحلیل روی زمان معامله و نقاط خرید و فروش است. معامله گر به کمک تحلیل تکنیکال الگوها و روند در داده های قیمت را شناسایی می کند تا تصمیمات معاملاتی سودآوری را اتخاذ کند.
  • تحلیل فاندامنتال: تحلیل فاندامنتال بیشتر تمرکزش روی ارزیابی ارزش و سلامت مالی دارایی است. معامله گر به کمک این تحلیل می تواند متوجه شود که آیا دارایی ارزش ذاتی اش کم است یا زیاد و سپس تصمیم معاملاتی خود را اتخاذ کند.

5. بازار

  • تحلیل تکنیکال: معامله گر وقتی از این تحلیل استفاده می کند، تصورش این است که قیمت دارایی های در بازار به اندازه کافی اطلاعات مورد نیاز را به تریدر نشان می دهد. معتقدند که تاریخچه الگوی قیمت ها اطلاعات مفیدی در مورد حرکات آینده قیمت می دهد.
  • تحلیل فاندامنتال: معامله گری که از تحلیل فاندامنتال استفاده می کند هم معتقد است که بازار همیشه پایدار نیست و دارایی ها ممکن است در قیمت گذاری تغییراتی از خود نشان دهند. پس به دنبال عواملی هستند که در این قیمت گذاری خارج از عرف تاثیر می گذارند.

6. ابزارها و تکنیک ها

  • تحلیل تکنیکال: در تحلیل تکنیکال معامله گر از ابزارهایی مانند نمودارها، خط روند، الگوهای شمعی و اندیکاتورهای تکنیکال استفاده می کند تا تصمیمات معامله گری خود را اتخاذ کند. تحلیل تکنیکال بیشتر با روش های عددی همراه است تا داده های قیمت را ارزیابی کند.
  • تحلیل فاندامنتال: در مقابل معامله گر برای تحلیل فاندامنتال از نرخ مالی مانند نرخ P/E، صورت های مالی، تحلیل اقتصادی و ارزیابی کیفی کیفیت مدیریت استفاده می کند.

7. استفاده از اخبار و رویدادها

  • تحلیل تکنیکال: تحلیل تکنیکال با رویدادها و اخبار خارجی کاری ندارند و معتقد است که تمام اطلاعات لازم در خود قیمت نهفته شده است.
  • تحلیل فاندامنتال: اما تحلیل فاندامنتال اخبار و رویدادهای خارجی را هم در تغییرات قیمت ارزها هم دخیل می داند.

در کل تجزیه و تحلیل تکنیکال روی داده قیمت و الگوها تمرکز دارد و هدف آن پیش بینی حرکات کوتاه مدت قیمت است. اما تحلیل فاندامنتال پیش تر می رود و ارزش ذاتی دارایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد و رویکردی بلند مدت را در پیش می گیرد.

هر دو تحلیل مزیت های و اطلاعات مفیدی را برای تریدر به همراه دارند و معامله گر فارکس می تواند از هر یک برای داشتن تریدی بهتر استفاده کند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین پراپ تریدینگ ها در سال 2024 که باید بشناسید

4 ابزار رایگان برای تحلیل بنیادی در فارکس

با تحلیل بنیادی و تمام مفاهیمی که با آن همراه است آشنا شدیم. اما چگونه اخبار را دنبال کنیم؟ چگونه خود را بروز نگه داریم و در اولین فرصت از رویداده ها آگاه شویم و آن ها را تحلیل کنیم؟

برای معامله گران فارکس مبتدی ممکن است این سوال پیش بیاید که چه طور تحلیل فاندامنتال خود را پیگیری و دنبال کنیم؟ آیا ابزارهای تحلیل فاندامنتال رایگان هستند؟ برخی از ابزارها رایگان و برخی برای دریافت امکانات بیشتر باید آن ها را به نسخه پولی ارتقا دهید.

در ادامه به 4 ابزار رایگان برای تحلیل فاندامنتال اشاره می کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. اما بهتر است خود معامله گران نیز با بررسی و تحقیق بازار بهترین ابزارها را که با سبک معاملاتی شان تطابق دارد بیابند.

4 ابزار رایگان برای تحلیل بنیادی در فارکس

1. تقویم تریدینگ

برای آن که از اخبار آگاه شوید و رویدادی را از دست ندهید بهتر است از تقویم تریدینگ استفاده کنید. برای مثال دو نمونه از تقویم های معاملاتی کاربردی myfxbook.com و dailyfx.com هستند. به راحتی اخبارهای جدید را به کمک این تقویم ها مشاهده می کنید و دیگر از چیزی عقب نمی مانید. با گرفتن داده ها از تقویم و تحلیل آن ها می توانید کاهش یا افزایش ارزهایی که می خواهید ترید کنید را تخمین بزنید.

در این تقویم های تریدینگ، ورود اخبار و رویدادها به آن ها ممکن است دستی یا اتوماتیک باشد. که اگر می خواهید سریع تر اخبار را دریافت کنید بهتر است از تقویم خودکار استفاده کنید.

2. توییتر (X)

ممکن است کمتر جایی به توییتر به عنوان ابزار بسیار کاربردی برای تحلیل فاندامنتال اشاره شده باشد! توییتر یکی از بزرگ ترین منابع برای دیدن اخبار، اعلامیه ها و صحبت هایی که افراد بزرگ و تاثیرگذار دنیا داشته اند است.

با تحلیل آن چه رخ می دهد می توانید رویکرد خود را در معامله گری تان تعیین کنید. البته باید بسیار هوشیار عمل کنید؛ چرا که شایعات در این فضا زیاد است و ممکن است بر روند فکری شما تاثیر بگذارد.

3. ForexLive

چه در وب سایت و چه در حساب توییتر فارکس لایو می توانید از اخبار رسمی در سریع ترین زمان ممکن آگاه شوید. این ابزار تمام اطلاعات را با جزئیات در اختیار تریدر قرار می دهد که می تواند در تصمیم گیری معامله گر تاثیر بگذارد.

4. TradingView

چهارمین ابزار کاربردی و رایگان برای تحلیل بنیادی فارکس تریدینگ ویو است که از یک سری نمودارها تشکیل شده و دید سریع و جامعی به تریدر می دهد که روزانه در بازارهای جهانی چه می گذرد. حتی معامله گر می تواند عملکرد و ارزش دارایی ها را هم بررسی کند و ببیند.

این ابزارهایی که از آن ها صحبت کردیم ممکن است برای معامله گری مناسب باشد و برای دیگری نباشد. پس بهتر است سبک و استراتژی معاملاتی خود را بشناسید و با تحقیق و تجربه کردن ابزارهای مختلف بهترین را که برای شما مناسب است بیابید.

اما یادتان باشد شما به کمک این ابزارها باید اخبارهای اقتصادی مثل نرخ بهره ها را دنبال کنید که تاثیر بزرگی در بازار فارکس و ترید شما می گذارند. همچنین عوامل سیاسی را نیز مد نظر بگیرید چرا که هر تغییر بزرگی در جهان یا کشوری مهم باعث تغییرات در ارزش ارز خاصی می شود. در کنار این دو به قدرت پول کشورها هم توجه کنید که ممکن است اخبار یا رویدادهای مختلف روی کاهش یا افزایش این قدرت تاثیر بگذارد.

 

بیشتر بخوانید: اصطلاحات مهم فارکس که باید بشناسید

سخن پایانی

معامله گران فارکس حرفه ای با در نظر گرفتن مزایا و معایب و مفاهیم همراه تحلیل فاندامنتال (fundamental analysis) یا بنیادی، چندین رویکرد را در پیش می گیرند و بازار فارکس را مطالعه می کنند. در واقع ابزارها و اندیکاتورهای بنیادی به تریدر کمک می کنند تا ارزش دارایی ها را تخمین بزنند.

در مقابل هم اندیکاتورهای تکنیکال ابزارهای خوبی برای شناسایی نقاط ورود و خروج به ترید هستند. شما با ترکیب دو تحلیل بنیادی و تکنیکال می توانید نهایت بهره را از بازار ببرید.

همین حالا حساب خودت رو بخر

2 نظر در “تحلیل فاندامنتال در فارکس و پراپ تریدینگ چیست؟

  1. ساناز احمدی گفت:

    تحلیل فاندامنتال در فارکس، ارز دیجیتال و پراپ تریدینگ خیلی مهمه ممنون

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      بله درسته ممنون از ثبت نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *