ژورنال معاملاتی چیست و چرا دارای اهمیت است؟

ژورنال معاملاتی چیست؟

در دنیای تریدینگ یکی از مهم ترین ابزارها برای موفقیت در ترید داشتن ژورنال معاملاتی (trading journal) است. معامله گرانی که ژورنال معاملاتی دارند می توانند مهارت های تریدینگ خود را به مرور تقویت کنند و موقعیت های معاملاتی بهتری را نیز در آینده به دست بیاورند.

ژورنال معاملاتی ابزاری است که به صورت سیستماتیک مواردی مانند تریدهایی که انجام داده اید، استراتژی های به کار رفته در معاملات و نتایج آن را ثبت و ضبط می کند و از آن ها سندی می سازد.

در ادامه با ژورنال معاملاتی، انواع آن و اهمیتی که برای معامله گران دارد، آشنا می شویم.

ژورنال معاملاتی چیست؟

ژورنال معاملاتی یا trading journal روشی است که معامله گر می تواند عملکرد تریدینگ خود را در آن ثبت کند. اما این کار را چگونه انجام می دهد؟ با ثبت کردن تمام تریدهای خود و هر آن چه در ترید انجام می دهد؛ از نقاط ورود و خروج گرفته تا حد ضرر و استراتژی های معاملاتی اعمال شده در تریدها. همه تریدها چه موفق چه ناموفق با جزئیات وارد این ژورنال می شوند.

دنبال کردن و زیر نظر داشتن پیشرفتی که در ترید داشتید به شما این امکان را می دهد تا از اشتباهات خود در هنگام ورود و خروج در معاملات درس بگیرید. همچنین ژورنال معاملاتی به شما کمک می کند تا در هر شرایطی برنامه معاملاتی خود را دنبال کنید و در آینده معاملات و سفارشات بهتری را دنبال کنید.

البته ژورنال معاملاتی چیزی بیشتر از ورود تمام تریدهای انجام شده در یک ابزار یا سند است. می تواند هر چیزی باشد که شما می خواهید و به آن نیاز دارید. معامله گران معمولا در اولین فرصت در آن افکار، احساسات و هر آنچه در حین ترید تجربه کردند را بعد از اتمام معامله وارد می کنند.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

چرا ژورنال معاملاتی اهمیت دارد؟

داشتن و نوشتن دائم ژورنال معاملاتی (trading journal) کار راحتی است که نتایج بسیار خوبی را به شما می دهد؛ البته باید همیشه آن را بروز نگه دارید. می توانید از یک کاغذ و قلم بسیار ساده، فایل اکسل یا نرم افزار ژورنال معاملاتی استفاده کنید و تمام داده های مربوط به تریدهای خود را در آن ثبت کنید. در این صورت می توانید دائما استراتژی های خود را ارزیابی کنید و در تقویت سبک معاملاتی خود موفق تر عمل کنید.

 

بیشتر بخوانید: بازار فارکس چیست و چگونه وارد آن بشیم و شروع کنیم؟

مزایای استفاده از ژورنال معاملاتی

معامله گران با استفاده از تریدینگ ژورنال مزیت های بسیاری عایدشان می شود:

مزایای استفاده از ژورنال معاملاتی

  1. سبک معاملاتی مناسب خود را می یابید: اگر معاملات روزانه انجام می دهید و ژورنال شما نشان می دهد که معمولا استرس دارید و نمی توانید به خوبی استرس های موجود را کنترل کنید، پس day trading سبک مناسب شما نیست و سوئینگ تریدینگ برای شما بهتر است. ترید در طولانی مدت از تریدهای کوتاه مدت ساده تر نیست ولی بعضی تریدرها با آن راحت تر هستند و زمان بیشتری را برای آنالیز و تحلیل داده ها می گذارند. در نتیجه استرس کمتری هم دارند و زمان کافی برای تصمیم گیری دارند.
  2. نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید: اگر با ژورنال معاملاتی خود پیش بروید می بینید که پس از گذشت زمان الگوهای مشخصی را دارید تکرار می کنید. پس از طریق آن می توانید نقاط قوت و ضعف خود را بیابید که به شما در یافتن استراتژی و سبک معاملاتی مناسب کمک می کند.
  3. نظم را یاد می گیرید: بعد از مدتی داشتن ژورنال معاملاتی دیگر یک وظیفه نیست بلکه به یک روتین تبدیل می شود و تریدر هم یاد می گیرد در برنامه معاملاتی خود ثابت قدم تر باشد و نظم معاملات را رعایت کند.
  4. در کنترل احساسات مهارت پیدا می کنید: دنبال کردن تریدها از هوشمندانه ترین روش هایی است که معامله گر برای آنالیز و تحلیل الگوهای رفتاری خود می تواند از آن استفاده کند. به شما می گوید از لحاظ روانشناسی در ترید خود چگونه عمل می کنید و چه کارهایی می توانید برای بهبود ترید خود انجام دهید.
  5. مدیریت ریسک خود را بهبود می بخشید: مدیریت ریسک به شما می گوید چه قدر ریسک حاضرید در ترید خود تحمل کنید و چگونه می توانید ریسک های موجود را کاهش دهید. با ورود هر ترید در ژورنال معاملاتی خود، می توانید نقاطی که ذهنیت اشتباه در مورد آن داشتید را بیابید و سطح ریسک را طبق آن تغییر دهید تا شانس موفقیت خود را در تریدهای آینده بیشتر کنید و به سود بیشتری هم برسید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟

چگونه می‌توان یک ژورنال معاملاتی ایجاد کرد؟

ژورنال معاملاتی به مرور و با وارد کردن اطلاعات بیشتر به آن به منبعی معتبر برای بهبود مهارت ها، کاهش ریسک و یافتن ثبات بیشتر در معاملات و بازار فارکس می شود. اما سخت ترین بخش داشتن ژورنال معاملاتی شروع و ایجاد آن است. بعد از شروع این ژورنال دیگر نگه داشتن آن و ادامه دادن آن کار راحتی برای شما خواهد بود. برای شروع این 5 گام را به یاد داشته باشید.

چگونه می‌توان یک ژورنال معاملاتی ایجاد کرد؟

قدم اول: فرمت ژورنال معاملاتی را تعیین کنید

ببینید می خواهید یک دفتر فیزیکی معاملاتی داشته باشید، می خواهید از spreadsheet دیجیتال استفاده کنید یا از نرم افزار تخصصی ژورنال معاملاتی بهره ببرید. فرمتی را انتخاب کنید که در استفاده از آن راحت هستید و می دانید دچار مشکل نمی شوید. اگر از spreadsheet یا فایل دیجیتال استفاده می کنید، می توانید template های مخصوص ژورنال معاملاتی ایچاد کنید که اطلاعات کلیدی را در خود جای دهد.

قدم دوم: تریدهای خود را ثبت کنید

تمام جزئیات تریدها خود را ثبت کنید. تاریخ و زمان را ثبت کنید و بدانید در کدام شرایط بازار تصمیمات خود را اتخاذ کردید و چه نتیجه ای در آن تاریخ گرفتید.
استراتژی ها و رویکردهای خود را نیز ثبت کنید. فرقی ندارد استراتژی های شما تکنیکال است، فاندمنتال است یا ترکیبی از هردو. حتما روش و استراتژی خود را ثبت و ضبط کنید. همچنین بهتر است استراتژی های مدیریت ریسک خود را هم در آن داشته باشید. مثلا حد ضرر یا دستور حد سود را در آن ثبت داشته باشید.

قدم سوم: دلایل و احساسات خود را ثبت کنید

حتما دلایلی که باعث شده وارد یک معامله شوید و از دیگری خارج شوید را ثبت کنید. چه عواملی روی تصمیمات شما تاثیر گذاشت؟ برای مثال اگر ارزهای مشخصی را برای معامله انتخاب کردید، چه باعث شد وارد آن ترید شوید؟ به دلیل الگوی تکنیکال مشخص یا گزارش GDP یک کشور؟

ثبت آن چه قبل و در حین ترید در ذهن و احساسات شما گذشته مهم است. مطمئن بودید، نگران بودید یا می ترسیدید؟ ارزیابی صادقانه خودتان و احساساتتان مهم ترین بخشی است که می توانید بفهمید چه باعث آن ها شده و چگونه می توانید آن را از بین ببرید یا حداقل کاهش دهید.

قدم چهارم: تریدهای خود را بازبینی کنید

سعی کنید تریدهای خود را در ژورنال بازبینی کنید و نتایج پایانی را ارزیابی کنید؛ چه سود کرده باشید، چه زیان. حواستان باشد که اعداد را دقیق بنویسید تا بتوانید نتایج را بهتر ارزیابی کنید. وقتی تریدرهای خود را ثبت می کنید، تنها به تریدهای خوب یا تنها به تریدها بد خود بسنده نکنید. هر چیزی که هست را بنویسید و سپس با ارزیابی آن می توانید نتایج را پیش بینی کنید یا با بررسی نتایج به صورت هفتگی یا ماهانه برای تریدهای آینده تصمیمات بهتری اخذ کنید.

قدم پنجم: ثابت قدم باشید

ثبات کلید موفقیت شما است. می توانید روتین مشخصی را برای ثبت معاملات مشخص کنید. دقت کنید که تمام آن چه که اتفاق افتاده را وارد ژورنال معاملاتی کنید. اگر برایتان سخت است تمام این ها را خودتان انجام دهید، می توانید از ژرنال معاملاتی خودکار استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: اصطلاحات فارکس که باید بدانید

عناصر کلیدی یک ژورنال معاملاتی فارکس

چه تریدری هستید که در فارکس فعالیت دارد و چه در بازارهای دیگر، ژورنال معاملاتی شما باید حداقل این موارد را داشته باشد:

عناصر کلیدی یک ژورنال معاملاتی فارکس

  • تاریخ و زمان هر ترید
  • دارایی هایی که ترید کردید
  • حجم معاملات
  • موقعیت کوتاه یا بلند
  • نقاط ورود و خروج
  • نتایج تریدها پس از دریافت نتیجه

البته برای ارزیابی سبک معاملاتی و عملکردتان بهتر است موارد دیگری را نیز در ژورنال معاملاتی وارد کنید. و یادتان باشد راه درست یا غلطی در نوشتن تریدینگ ژورنال وجود ندارد. دفتر شخصی است و تریدر برای بهبود مهارت ها و ارزیابی تریدهایش از آن استفاده می کند.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

سخن آخر

ثبت کردن تریدهایتان از بهترین روش ها برای داشتن رویکردی سیستماتیک و منظم در ارزیابی و بررسی فعالیت های معاملاتی تان است. ژورنال معاملاتی در تصمیم گیری و عملکرد بهتر معامله گر نقش مهمی دارد. وقتی شما تریدرها معاملات، استراتژی ها، احساسات، نتایج و تکنیک های مدیریت ریسک خود را در ژورنال معاملاتی ثبت کنید، الگوی معاملاتی و رفتاری خود را باز می یابید و مهارت هایتان را بهبود می بخشید.

 

بیشتر بخوانید: مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ + بهترین استراتژی‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *