پراپ فرم (Prop Firm) چیست؟ + مزایا و معایب آن (2024)

پراپ فرم چیست؟

اگر به تازگی با با دنیای تریدینگ و بازار معاملات آشنا شده اید، احتمالا اسم پراپ فرم ها به گوشتان خورده ولی دقیقا نمی دانید چه کاری انجام می دهند و چرا به نفع بسیاری از تریدها هستند. شرکت پراپ (Prop Firm) در واقع شرکتی است که به نمایندگی از تریدرهای خود وارد معاملات می شود. پراپ تریدینگ بهترین راهی است که می توانید مهارت های معامله گری خود را تقویت کنید و از دانش تریدرهای با تجربه استفاده کنید.

در این مطلب پراپ فرم و نحوه عملکرد آن را بررسی می کنیم و به بیان مزایا و مواردی می پردازیم که به شما کمک می کند به تریدر بهتری تبدیل شوید.

پراپ تریدینگ چیست؟

پراپ تریدینگ (Prop Trading) به نوعی از معاملات اشاره دارد که بانک یا شرکت سهام، کامودیتی، اوراق قرضه یا دیگر ابزارهای سرمایه گذاری را با سرمایه خود و در حساب های خود معامله می کند و از سرمایه مشتریان در معاملات استفاده نمی کند. شرکت پراپ هم تمام سود را از آن خود می کند و دیگر نیاز نیست کمیسیون یا بخشی از سود معاملات را به مشتریان پرداخت کند.

بانک و موسسات مالی هم به این منظور پراپ تریدینگ انجام می دهند تا سود خود را افزایش دهند. و البته تریدرها و معامله گران مختلف در هر کجا که باشند می توانند برای پیش برد اهداف معاملاتی خود و شرکت، با پراپ فرم ها همکاری کنند. این شرکت ها ابزارها و نرم افزارهای تریدینگ پیشرفته در اختیار دارند و پراپ تریدرها می توانند برای انجام معاملات که تماما با سرمایه شرکت پراپ تریدینگ است، بهتر روند بازار و قیمت ها را پیش بینی کنند و ریسک معاملات را تحت کنترل خود داشته باشند.

پس هدف اصلی و اولیه پراپ تریدینگ به دست آوردن سود برای پراپ فرم یا موسسه مالی به کمک سرمایه خود شرکت است. در این میان پراپ فرم ها برای پیش برد اهداف خود فرصتی را نیز برای تریدرها فراهم می کنند تا از مهارت های خود استفاده کنند و سود شرکت را افزایش دهند. اما پراپ فرم چیست و دقیقا چگونه کار می کند؟

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

پراپ فرم (Prop firm) چیست؟

پراپ فرم یا پراپ تریدینگ فرم (prop trading firm) شرکتی است که سرمایه خود را در اختیار تریدرها قرار می دهد و در مقابل تریدرها و معامله گران هم باید درصدی از سود حاصل از معاملات خود را به پراپ فرم بدهند.

تریدرهایی که سعی می کنند به تنهایی و بدون استفاده از سرمایه پراپ فرم ها در دنیای تریدینگ عملکرد خوبی داشته باشند و به تریدر حرفه ای تبدیل شوند، معمولا با چالش های زیادی روبرو می شوند. از مهم ترین چالش های آن ها سرمایه کافی برای معاملات است. حتی بسیاری از آن ها به ابزارهای تریدینگ حرفه ای و داده های بازار دسترسی ندارند. پراپ فرم ها می توانند فرصتی را برای تریدرهای ماهر فراهم کنند و سرمایه کافی، آموزش و ابزارهای ضروری را در اختیار تریدرها قرار دهند تا بتوانند علاوه بر کسب سود برای خود، برای شرکت هم سودآور باشند.

برخی از این پراپ تریدینگ فرم ها دفتر حضوری دارند و برخی در بستر وب فعالیت می کنند. برخی از پراپ فرم ها تنها پذیرای تریدرها در دفتر خود هستند و بسیاری هم تریدرها در سراسر جهان را برای انجام معاملات می پذیرند. نحوه کار و عملکرد شرکت های پراپ تریدینگ ممکن است با هم فرق کند اما رویکرد کلی مشترکی را دنبال می کنند که ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

نحوه کار شرکت پراپ فرم

شرکت های پراپ (Prop Firms) در واقع واسطی هستند میان بروکرها و تریدرها و پراپ فرم از بزرگ ترین مشتریان بروکرها هستند. هدف اصلی پراپ ها تامین سرمایه مورد نیاز تریدرها است. پس از آن که تریدر توانست در معامله ای به سود برسد، این سود طبق توافق پیشین میان تریدر و شرکت تقسیم می شود.

تریدرها می توانند تا 80 درصد از سود حاصل از ترید و معاملات را به دست بیاورند و این میزان به پراپ فرم و چالش ها بستگی دارد. بسیاری از شرکت های پراپ تریدینگ برای ارزیابی و پذیرش، چالش های پراپ تریدینگ برگذار می کنند و تریدرهایی که بتوانند در زمان مقرر شرایط مورد نظر پراپ فرم را رعایت کنند می توانند حساب های فاند خود را دریافت و در بازارهای مالی مختلف به ترید بپردازند. و باید این را در نظر داشته باشید که برخی از پراپ فرم ها بابت پلن های معاملاتی خود هزینه ای دریافت می کنند و سپس شما می توانید وارد چالش و ارزیابی شوید.

برخی پلن های معاملاتی با توجه به شرایطی که دارند ممکن است تا 80 – 90 درصد از سود برای تریدر باشد و در برخی پلن ها ممکن است این میزان 50 درصد باشد.

حتی برخی پلن ها تحت شرایط خاص و با توجه به سوابق تریدر که معمولا هم شامل حال تریدرهای حرفه ای می شود، بدون چالش در دسترس تریدرها قرار می گیرد.

اما چه چیزی باعث می شود تریدرها به سراغ پراپ فرم ها و پراپ تریدینگ بروند؟ مزایا و معایب پراپ تریدینگ فرم ها چیست؟ در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته می شود.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای پاس کردن و قبول شدن در چالش های پراپ تریدینگ

مزایا و معایب پراپ فرم ها

به عنوان پراپ تریدر از مزایای زیادی برخوردار خواهید بود و همزمان ممکن است یک سری معایب مانند هر بخش دیگری از بازار مالی نصیب شما شود.

مزیت های تریدینگ با پراپ فرم ها

اگر تریدری هستید که به واسطه پراپ تریدینگ فرم ها در بازارهای مالی فعالیت می کند، مزیت های زیادی را به دست می آورید و به شما کمک می کند حرفه تریدینگ و معامله گری خود را ارتقا دهید. از جمله:

مزیت های تریدینگ با پراپ فرم ها

  • دسترسی به سرمایه: شرکت های پراپ تریدینگ سرمایه کافی برای معاملات را در اختیار تریدرها قرار می دهد. با این سرمایه تریدر می تواند در بازارهای مختلف ابزارهای معاملاتی مختلفی را ترید کند. این یکی از بهترین روش ها برای شروع تریدینگ و افزایش سرمایه خود است.
  • آموزش و یادگیری: بسیاری از پراپ فرم ها آموزش های لازم را در اختیار تریدرهای خود قرار می دهند تا بتوانند با ابزارهای معاملاتی بیشتری آشنا شوند و استفاده بهتری از آن داشته باشند. این برنامه های آموزشی به تریدر یاد می دهند چگونه نهایت استفاده را از تریدینگ ببرند و و چطور از استراتژی های تریدینگ بهتر استفاده کنند.
  • پشتیبانی و منتورینگ: پراپ فرم ها معمولا گروهی از تریدرهای حرفه ای در شبکه های اجتماعی دارند که می توانند تریدرهای مبتدی و تازه وارد را راهنمایی کنند و هر پشتیبانی ای که نیاز داشته باشند را در اختیارشان قرار دهند.
  • مدیریت ریسک: معمولا پراپ فرم ها تیم مدیریت ریسک دارند و به معامله گران کمک می کنند بهتر مدیریت ریسک انجام دهند. حتی تریدرها دیگر نگران ریسک سرمایه خود نیستند و از آنجایی که ضرر حاصل از معاملات بر عهده پراپ فرم است، کنترل روی ریسک ها و شرایط معاملات بسیار تحت کنترل و امن تر است. و هم تریدرهای حرفه ای و هم مبتدی می توانند از این مدیریت ریسک بهره مند شوند.
  • اهرم بیشتر: پراپ فرم ها با توجه به پلن های معاملاتی اهرم های مختلفی را به معامله گران ارائه می دهند و برخی از این اهرم ها به نسبت دیگر بروکرها و کارگزاری ها بیشتر است. پس فرصت خوبی برای تریدرهایی است که می خواهند از معاملات خود سود بیشتری را به دست بیاورند.
  • تکنولوژی: اساسا پراپ فرم ها به ابزارها و تکنولوژی های روز تریدینگ دسترسی دارند و تریدر می تواند در بازار عملکرد بهتری از خود نشان دهد. پلتفرم های تریدینگ، داده های بازار و ابزارهای تجزیه و تحلیل بازار از جمله این ابزارها و تکنولوژی ها هستند.

 

بیشتر بخوانید: مزایای حساب های پراپ بدون محدودیت زمانی چیست؟

معایب تریدینگ با پراپ فرم ها

اکنون که با مهم ترین مزیت های پراپ تریدینگ فرم ها آشنا شدید بهتر است با چند چالشی که تریدرها ممکن است در معاملات به واسطه پراپ ها با آن ها رو به رو شود، اشاره کنیم.

معایب تریدینگ با پراپ فرم ها

  • فرآیند ارزیابی سختگیرانه: از آن جایی که پراپ فرم قرار است حساب دارای سرمایه زیادی را در اختیار تریدر قرار دهد، شرایط سختگیرانه ای را نیز برای مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه برای تریدر در نظر می گیرد تا احتمال از دست دادن سرمایه هم کاهش پیدا کند.
  • هزینه های اولیه: بسیاری از پراپ فرم ها بابت قرار دادن چالش ها و پلن های معاملاتی در اختیار تریدرها، هزینه ای را دریافت می کنند که ممکن است برای برخی تریدرها خوشایند نباشد. البته این هزینه نسبت به سرمایه ای که تریدر دریافت می کند کم است اما با این حال تریدرها باید به آن توجه داشته باشند.
  • شرایط تریدینگ سختگیرانه: برای تریدینگ در پراپ فرم ها شما محدودیت های زیادی دارید و باید تحت شرایطی که پراپ فرم برای شما تعیین کرده عمل کنید و اگر عملکرد ضعیفی داشته باشید یا در زمان مقرر به اهداف معاملاتی نرسید ممکن است پراپ فرم همکاری خود را با شما قطع کند.
با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

چگونه پراپ فرم معتبر را بیابیم؟

برای پیدا کردن پراپ تریدینگ فرم مناسب شما، بهتر است با تحقیق در بازار و پرسیدن از دیگر تریدرها شروع کنید. وقتی گزینه های پیش روی خود را که مناسب شماست پیدا کردید، با تک تک این پراپ فرم ها صحبت کنید و وب سایت و نظرات کاربران آن را بخوانید تا بهتر با عملکرد آن ها آشنا شوید. بعد از آن می توانید تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهتر است.

البته به چند نکته باید توجه کنید. باید این پراپ فرم با اهداف و مهارت های معاملاتی شما همسو باشد. چه پلتفرم معاملاتی را ارائه می دهد؟ در کدام بازارها فعالیت دارد؟ اهرم معاملاتی آن چقدر است؟ نکته بعدی هم میزان اعتبار شرکت است که باید با بررسی های بیشتر از معتبر بودن آن آگاه شوید.

مورد سوم و بسیار مهم پشتیبانی از تریدرهای و کاربران است. چرا که در حین معامله ممکن است برای شما مشکلی پیش بیاید یا سوالی داشته باشید. پس بدون پشتیبانی خوب نمی توانید معامله پرثمری هم داشته باشید. در نهایت باید به هزینه ها و دستمزدهایی که پراپ فرم از تریدر می گیرد توجه کنید. بعضی پراپ فرم ها بابت پلن های معاملاتی ممکن است هزینه های متفاوتی را دریافت کنند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

سخن پایانی

تریدینگ به کمک پراپ فرم ها (Prop Firms) فرصتی خوبی برای تریدرهایی است که می خواهند به سرمایه بسیار کم و حتی بدون سرمایه وارد بازار معاملات شوند و سود خود را افزایش دهند. در این مطلب نیز به مفهوم پراپ فرم و مزایا و معایب آن پرداختیم تا راهنمایی باشد برای تریدرهایی که می خواهند مسیر معاملاتی خود را آغاز کنند.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

سوالات متداول

1. پراپ تریدینگ چیست؟

پراپ تریدینگ (Prop Trading) به نوعی از معاملات اشاره دارد که بانک یا شرکت سهام، کامودیتی، اوراق قرضه یا دیگر ابزارهای سرمایه گذاری را با سرمایه خود و در حساب های خود معامله می کند و از سرمایه مشتریان در معاملات استفاده نمی کند. شرکت پراپ هم تمام سود را از آن خود می کند و دیگر نیاز نیست کمیسیون یا بخشی از سود معاملات را به مشتریان پرداخت کند.

2. پراپ فرم (Prop firm) چیست؟

پراپ فرم یا پراپ تریدینگ فرم (prop trading firm) شرکتی است که سرمایه خود را در اختیار تریدرها قرار می دهد و در مقابل تریدرها و معامله گران هم باید درصدی از سود حاصل از معاملات خود را به پراپ فرم بدهند.

3. چگونه پراپ فرم معتبر را بیابیم؟

برای پیدا کردن پراپ تریدینگ فرم مناسب شما، بهتر است با تحقیق در بازار و پرسیدن از دیگر تریدرها شروع کنید. وقتی گزینه های پیش روی خود را که مناسب شماست پیدا کردید، با تک تک این پراپ فرم ها صحبت کنید و وب سایت و نظرات کاربران آن را بخوانید تا بهتر با عملکرد آن ها آشنا شوید. بعد از آن می توانید تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهتر است.

6 نظر در “پراپ فرم (Prop Firm) چیست؟ + مزایا و معایب آن (2024)

  1. صالحی گفت:

    قشنگ متوجه شدم که پراپ فرم چیه تشکر از مطلب عالی

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم ممنونم از ثبت نظر شما

  2. سینا گفت:

    مفهوم پراپ فرم رو خیلی عالی توضیح دادید تشکر از شما

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم تشکر از ثبت نظر شما

  3. محمد حقی گفت:

    سلام، ممنون از سایت «پراپ پلاس». مقالتون برا من که جالب بود. همچنین، مقاله‌ای در سایت «اقتصاد ژورنال» توسط مهندس داود یوسفی نوشته شده که به موضوع «بررسی پراپ فرم ایرانی آریا اینوستور» اشاره داشت. اون مقاله هم خیلی برام مفید بود. به نظرم هر دو مقاله کامل و جامع هستن و به خوبی نوشته شده‌اند. لذا، میتونن برای دیگران هم مفید باشن. اگه وقت کردین، حتما هر دوتاشون رو بخونین.

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      خیلی ممنونم از شما خوشحالیم که تونستیم در کنارتون باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *