آیا پراپ تریدینگ کلاهبرداری است یا قانونی؟ (توضیحات کامل)

آیا پراپ تریدینگ قانونی است

کلاهبرداری یا قانونی بودن پراپ تریدینگ همیشه سوال بسیاری از تریدرها است. به ویژه این که در 5 سال اخیر که معاملات CDF بیش از پیش صورت می گیرد و بسیاری از پراپ فرم ها به ویژه پراپ فرم های فارکس بزرگ جهان به دلیل مسائل قانونی فعالیتشان به پایان رسیده، مسئله انتخاب پراپ فرم معتبر و جلوگیری از کلاهبرداری آن به موضوعی مهم در میان معامله گران تبدیل شده.

پراپ تریدینگ (prop trading) فرصتی برای تریدرها است تا با سرمایه ای که شرکت در اختیارشان قرار داده وارد معاملات شوند و به همین خاطر در میان این تریدرها محبوبیت زیادی دارد. اما از آن جایی که نهاد یا سازمان خاصی روی عملکرد این شرکت های پراپ تریدینگ نظارت ندارد، مسئله کلاهبرداری یا قانونی بودن پراپ فرم ها بیش از پیش ذهن معامله گران را به خود معطوف کرده است. تریدر باید از کجا بداند پراپ فرمی که قرار است به واسطه آن وارد بازار معاملات شود، معتبر است و می تواند به آن اعتماد کند؟

در این مطلب به موضوعات پیرامون قانونی بودن یا نبودن پراپ فرم ها و احتمالات کلاهبرداری شرکت های پراپ تریدینگ (prop trading firms) می پردازیم. همچنین با خواندن این مطلب می توانید بهتر با معیارهای پراپ فرم های معتبر آشنا شوید و در انتخاب خود بهتر تصمیم بگیرید.

پراپ تریدینگ چیست؟

پیش از بررسی بحث قانونی بودن پراپ تریدینگ، اصلا منظور از prop trading چیست و چگونه فعالیتی است؟ پراپ تریدینگ نوعی از معاملات است که تریدرها با سرمایه ای که شرکت های پراپ در اختیار آن ها قرار داده اند وارد معاملات مختلف در بازار می شوند؛ و دیگر سرمایه شخصی خود را در بازار در معرض ریسک های فراوان قرار نمی دهند. این معامله گران در بازارهای مالی مختلف فعالیت می کنند و ابزارهای معاملاتی مختلفی مثل سهام، آپشن ها، فیوچرز و CDF ها را هم معامله می کنند. هدف اصلی پراپ تریدینگ هم این است که تریدر با سرمایه پراپ فرم وارد معامله می شود و سودی که به دست می آورد را نیز باید با شرکت تقسیم کند.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

پراپ تریدینگ فرم ها چگونه کار می کنند؟

پراپ فرم ها شرکت های پراپ تریدینگ هستند که فرصت خوبی را برای معامله گران فراهم می کنند تا از مهارت ها و دانش تریدینگ خود استفاده کنند و با سرمایه ای که در اختیارشان قرار گرفته به سود برسند و در واقع برای شرکت کار می کنند.

پراپ فرم ها با دیگر شرکت های تریدینگ تفاوت های اساسی دارند و می توان گفت موسسات مالی ای هستند که سرمایه زیادی را در اختیار دارند و می توانند در بازارهای مالی مختلف فعالیت کنند. البته نه تنها سرمایه بلکه ابزارها و سیستم های معاملاتی پیشرفته ای در اختیار دارند که می توانند بهتر فرصت های بازار را بشناسند و از آن ها بهره مند شوند.

اساسا هر پراپ فرم در یک بازار مشخص تمرکز دارد و دانش و تخصص خود را در آن زیاد می کند و همین هم باعث سود بیشتر آن ها می شود.

در این میان تریدرهایی که تجربه کافی دارند و یا می خواهند تجربه و مهارت های خود را ارتقا دهند، می توانند از سرمایه این پراپ فرم ها استفاده کنند. در نتیجه پراپ فرم ها برای معامله گرانی که نمی خواهند سرمایه خود را ریسک کنند، گزینه امن تر و راحت تری است.

 

بیشتر بخوانید: پراپ فرم چیست و چه کمکی به تریدرها میکند؟

تقسیم سود در prop trading چگونه است؟

تریدر با سرمایه و ابزارها و پلتفرم معاملاتی پراپ فرم وارد معاملات می شود. و سودی که به دست می آورد را با این شرکت پراپ تریدینگ تقسیم می کند. همین موضوع مسئله کلاهبرداری ها را به میان می آورد. تریدر باید از کجا بداند پراپ فرم کلاهبرداری نمی کند و معتبر است؟ باید یک سری معیارها را دنبال کند که در ادامه مطلب آن را بررسی می کنیم. اما پیش از آن بهتر است ببینیم تقسیم سود چگونه صورت می گیرد.

تقسیم سود در هر پراپ فرم متفاوت است و بسته به نوع پلن معاملاتی ممکن است تغییر کند. برخی پراپ فرم ها مثل پراپ پلاس تا 80 درصد از سود حاصل از معاملات را در بیشتر پلن های خود به تریدر اختصاص می دهند و برخی دیگر سود حاصل از معامله را 50 – 50 میان شرکت و تریدر تقسیم می کنند.

آیا پراپ تریدینگ قانونی است؟

پراپ تریدینگ قانونی است. از زمانی که قانون ولکر و داد-فرانک به میان آمد، ذن و گمان ها در مورد قانونی بودن یا نبودن پراپ تریدینگ بیشتر شد. در قانون ولکر می بینیم که بانک ها حق مشارکت در صندوق سهام، پراپ تریدینگ و مالکیت پوشش سرمایه را ندارند. این قانون برای آن طراحی شده که منافع شخصی در تعارض قرار نگیرند. به همین خاطر هم پراپ فرم ها به صورت مستقل فعالیت می کنند و نظارت قانونی روی فعالیت آن ها نیست. اما همین باعث شده تا تریدرهایی که سرمایه کم دارند یا حتی بدون سرمایه هستند بتوانند با حساب فاندی که پراپ فرم در اختیار آن ها قرار می دهد به سود برسند. در حقیقت این تریدر است که باید در این عرصه که نظارت کم است، به دنبال پراپ فرم معتبری باشد که سابقه خوب و اعتبار کافی میان تریدرهای دیگر داشته باشد.

حقیقت این است که اطلاعات ناکافی در مورد قوانین حاکم بر شرکت های پراپ تریدینگ به ویژه پراپ فرم های آنلاین وجود دارد. پس در ادامه قصد داریم به زبان ساده به این موضع بپردازیم و ببینیم تریدرها چطور می توانند پراپ فرم های معتبر را شناسایی کنند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه ترید کنیم؟ آموزش ترید بدون سرمایه

آیا پراپ فرم های فارکس معتبر هستند؟

در حال حاضر می توانیم بگوییم شرکت های فارکس پراپ تریدینگ قانونی هستند. اما خط مشی و قوانین مشخصی برای آن ها وجود ندارند که بخواهند آن را دنبال کنند یا تحت نظارت نهاد خاصی باشند. ترید کردن با پراپ فرم غیرقانونی نیست. اما جایی که بیشتر باید به آن توجه شود فعالیت ها و خدمات ارائه شده این پراپ فرم ها (prop firms) است.

حتی بعضی از پراپ فرم های بزرگ فعالیت هایی داشتند که باعث منع ادامه کار آن ها شد. اما این موضوع به این معنا نیست که پراپ فرم های آن غیرقانونی هستند؛ بلکه نشاندهنده نظارت ضعیف روی آن ها است که باعث می شود برخی از آن ها از این فرصت و تریدرهای خود سوءاستفاده کنند. آن دسته از شرکت های پراپ تریدینگ که منع فعالیت شده اند همگی از سودهای عجیب و غریب و پیشنهادات وسوسه انگیز استفاده می کرند تا تریدرهای زیادی را به سمت خود بکشند. پس باید بتوانید پراپ فرم های معتبر را شناسایی کنید تا گیر چنین پراپ فرم هایی نیفتید؛ به ویژه آن که در ایران این نظارت کمتر از جاهای دیگر هم می تواند باشد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین استراتژی‌های پراپ تریدینگ در سال 2024

آیا پراپ فرم های آنلاین قانونی می شوند؟

در سال 2008 بانک ها و پراپ فرم های بزرگ باعث ایجاد بحران جهانی شدند. آن ها با سرمایه افراد در معاملات شرکت می کردند و در این سال با شکست بزرگ مواجه شدند که باعث شد افراد سرمایه و حتی جان خود را از دست بدهند. و اصلا قانون ولکر هم به همین خاطر وضع شد تا دوباره چنین اتفاقی نیفتد.

در کل پراپ فرم ها همانطور که گفتیم قانونی هستند، اما مسئله ای که هست نظارت بر آن ها است که در چند سال اخیر نهادهایی دست به کار شدند و برخی از پراپ فرم هایی که مدعی قانونی بودن می شدند را به جرم کلاهبرداری از فعالیت ممنوع کردند. پیش بینی می شود که در چند سال آینده برای بالا بردن امنیت محیط کار معامله گران و تریدرها این نظارت ها هم بیش از پیش شود.

وقتی نظارت و قانون باشد، تریدرها هم احساس امنیت بیشتری می کنند و با فکری آزادتر و خیالی آسوده تر در معاملات شرکت می کنند. اما مسئله ای که است بحث شناسایی پراپ فرم های معتبر توسط خود تریدرها است. معامله گران می توانند با بررسی یک سری ویژگی های پراپ فرم ها از قانونی بودن یا احتمال کلاهبرداری آن ها آگاه شوند.

با یک حساب 1K خودتو محک بزن و
۸۰ درصد سودتو برداشت کن!

ویژگی های شرکت های پراپ تریدینگ

ویژگی های مختلفی پراپ فرم های قانونی دارند که معامله گران را به خود جذب می کنند:

ویژگی های شرکت های پراپ تریدینگ

– سرمایه از سوی شرکت

از آن جایی که تریدر مجبور نیست از خود سرمایه ای در معاملات بگذارد، این فرصت برایش فراهم می شود تا هم توانایی های خود را بیازماید و تقویت کند و هم از سود معامله بهره ببرد.

– تقسیم سود

هنگامی که میان تریدر و پراپ فرم قراردادی امضا می شود در آن درصد سود هر طرف ذکر می شود که برای تریدری که سرمایه ای در کار نمی گذارد می تواند جذاب باشد.

– مدیریت ریسک

پراپ فرم معتبر و قانونی دارای سیستم های مدیریت ریسک پیشرفته هستند و تا جای ممکن جلوی ریسک های موجود را می گیرند.

– ابزارهای پیشرفته

ابزارها و سیستم های پیشرفته و به روز در اختیار تریدرها قرار می گیرد که می توانند استراتژی های تریدینگ را در آن اعمال کنند و سود بیشتری در بازار مالی به دست آوردند.

– آموزش و پشتیبانی

شرکت های پراپ برای این که تریدرها در راستای اهدافشان قدم بگذارند به آن ها آموزش های لازم را می دهند تا هم سطح مهارت های خود را بالا ببرند و هم در مدیریت ریسک بهتر عمل کنند.

چگونه پراپ فرم های معتبر را شناسایی کنیم؟

یکی از بهترین کارهایی که به عنوان تریدر می توانید انجام دهید این است که خودتان دست به کار شوید.

چگونه پراپ فرم های معتبر را شناسایی کنیم؟

قدم اول: نظرات تریدرهای دیگر

در سایت های معتبر امتیازدهی حتما نگاه کنید ببینید کاربران و تریدرهای دیگر در مورد پراپ فرم مورد نظر شما چه نظراتی داده اند و با چه چالش هایی روبرو بوده اند.

قدم دوم: بررسی وب سایت

بعد از انتخاب پراپ فرم وب سایت آن را از لحاظ فعالیت، طراحی و شفافیت بررسی کنید. وقتی وب سایتی عملکرد خوبی نداشته باشد، احتمالا تیم معتبری پشت آن نیست و باید حواستان به کلاهبرداری ها باشد.

قدم سوم: ارزیابی و چالش ها

پیشنهادات بسیار ویژه، ارزیابی بسیار راحت یا بسیار سخت زنگ خطری است برای کلاهبرداری. برای مثال برخی پراپ فرم ها طوری چالش ها را طراحی می کنند که هر چه تریدر مهارت و تجربه بالا داشته باشد، باز هم نمی تواند از پس آن بربیاید و تنها دائم دارد هزینه چالش را می دهد. و از این موضوع می فهمیم پراپ فرم قصد دارد از طریق سختی چالش ها کلاهبرداری کند. البته باید به قوانین و توضیحات پراپ در مورد پلن های معاملاتی توجه لازم را داشت.

قدم چهارم: پشتیبانی

ببینید پراپ فرم چه خدمات را برای پشتیبانی مشتریان ارائه می دهد؟ آیا روزانه در دسترس هستند؟ چرا که پاسخ سریع و کافی آن است که باعث می شود اگر در معامله ای با مشکلی برخورد داشتید سریع تر و بهتر آن را رفع کنید.

قدم پنجم: تقسیم سود

ببینید پراپ فرم مورد نظر با اهداف معامله گری شما همخوانی دارد؟ تقسیم سود آن عادلانه است؟ هر پراپ فرم راه و روش خود را در تقسیم سود دارد. باید به پلن های معاملاتی و توضیحات تقسیم سود آن ها توجه کنید. برای مثال در پراپ پلاس که از معتبرترین پراپ فرم های ایرانی است، در پلن های معاملاتی A و B خود تا 80 درصد از سود را به تریدر می دهد و در پلن C این تقسیم سود 50% – 50% است.

قدم ششم: ابزارهای معاملاتی

بررسی کنید و ببینید پراپ فرم چه ابزارها و سیستم هایی را برای تریدینگ در اختیار شما می گذارد. آیا این ابزارها پاسخگوی نیازهای معاملاتی شما هستند؟ آیا با پلتفرم معاملاتی پراپ فرم آشنایی و تجربه کافی استفاده از آن را دارید؟ این ها مسائلی است که نه تنها در بحث اعتبار بلکه در بحث موفقیت معامله گری شما می گنجد و باید در اولین بررسی های خود به این موضوع عمیقا بپردازید.

قدم هفتم: مسائلی مالی

ببینید حداقل و حداکثر میزان سرمایه، لوریج، اهداف سود، حداکثر زیان روزانه و زیان کلی کدام اند. باید بررسی کنید و ببینید آیا ارزیابی و چالش ها مدت زمان خاصی دارند و اصلا حسابرسی به چه صورت است؟ پرداخت هفتگی است یا ماهانه؟ از چه پلتفرمی سود تریدرها را پرداخت می کند؟ همگی مسائلی هستند که باید پراپ فرم معتبر به طور شفاف به آن ها بپردازد.

 

بیشتر بخوانید: اصطلاحات مهم فارکس که باید بشناسید

قوانین پراپ تریدینگ (prop trading)

یک سری قوانین و ضوابط بر روی فعالیت پراپ تریدینگ و پراپ فرم ها نظارت دارند که در ادامه به 4 مورد از آن ها می پردازیم.

  • قانون ولکر: بخشی از قانون داد-فرانک است و بانک های آمریکا را از فعالیت در عرصه پراپ تریدینگ منع کرده و موسسات مالی هم حق استفاده از سرمایه اشخاص را در معاملات ندارند.
  • نظارت قانونی: سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی ایالات متحده (FINRA) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پراپ فرم ها و فعالیت آن ها را زیر نظر می گیرند تا در چارچوب قوانین پیش بروند.
  • مدیریت ریسک تمکین: پراپ فرم فعالیت های خود را باید برای مدیریت ریسک تمکین در یک چارچوب مشخصی انجام دهند تا ریسک موجود در معاملات را بهتر مدیریت کند.
  • قانون MiFID II: در اتحادیه اروپا یک سری قوانین بر روی فعالیت پراپ فرم ها اعمال می شود تا با ارائه گزارشات و شفاف سازی دائم از فعالیت های غیرقانونی و کلاهبرداری ها جلوگیری کنند.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای پاس کردن و قبول شدن در چالش های پراپ تریدینگ

سخن آخر

همانطور که از این مقاله نیز استنباط می شود، پراپ فرم ها قانونی هستند و ماهیت آن ها قانونی است. اما نظارت های لازم روی فعالیت های آن ها وجود ندارد و ممکن است برخی پراپ فرم ها با فعالیت های کلاهبرداری سعی کنند از اعتماد تریدرها سوءاستفاده کنند. بهترین کاری که معامله گران باید انجام دهند بررسی اعتبار پراپ فرم ها است که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

سوالات متداول

1. پراپ تریدینگ (prop trading) چیست؟

Proprietary trading نوعی از معامله محسوب می شود که تریدرها و معامله گران از سرمایه موسسات مالی و پراپ فرم ها برای انجام معاملات مختلف در بازارهای مالی مثل بازار فارکس و سهام بهره می گیرند. این سرمایه، ابزارها و سرویس های شرکت های پراپ است که امکان معامله را فراهم می کند. در نتیجه طبق قرارداد اولیه سود نیز میان تریدر و شرکت تقسیم می شود.

2. آیا پراپ تریدینگ قانونی است؟

بله پراپ تریدینگ قانونی است. پراپ میان تریدرهایی که می خواهند به سود و سرمایه زیادی برسند جا باز کرده است. اما قانونی بودن این عرصه جزو بحث های داغ این روزها است؛ به ویژه از زمانی که قانون ولکر و قانون داد-فرانک بر روی کار آمد این ذن و گمان ها هم رنگ بیشتری به خود گرفتند.

2 نظر در “آیا پراپ تریدینگ کلاهبرداری است یا قانونی؟ (توضیحات کامل)

  1. ارشیا گفت:

    الان طبق گفته های شما یعنی پراپ تریدینگ به صورت ذاتی کلاهبرداری نیستش ولی اگه شرکت معتبر نباشه میتونه کلاهبرداری کنه؟

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      بله دقیقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *