ترس اکثر تریدرها در بازار فارکس چیست؟

ترس اکثر تریدرها در بازار فارکس چیست؟

ترید در بازارهای مالی به ویژه فارکس می تواند استرس آور و حتی ترسناک باشد. قرار نیست در این بازارها و در دنیای معاملات تنها با بررسی استراتژی ها و تقویت مهارت هایتان روبرو شوید؛ ترس از قوی ترین مسائله در روانشناسی در ترید است که اکثر تریدرها در بازار فارکس با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

این ترس ها می توانند ناشی از عوامل مختلفی در بازار باشند، می توانند روی تصمیم گیری های معاملاتی اثر بگذارند، باعث این دست و آن دست کردن تریدر شوند و در نهایت فرصت های معاملاتی خوب را از دست بدهند.

این ترس ها را در وحله اول باید شناسایی کرد و سپس با آن ها روبرو شد تا معامله گر بتواند با موفقیت تریدهای خود را پشت سر بگذارد.

 

ترید بلدم سرمایه ندارم …
ما به شما سرمایه میدیم!

ترس تریدرها در فارکس چیست؟

شما تصور کنید در بازاری معامله می کنید که 24 ساعت در 5 روز هفته باز است و نمی دانید قرار است قیمت ها بالا برود، پایین بیاید یا اصلا در جهتی که شما می خواهید حرکت کند یا نه. از دور به بازار فارکس نگاه کنیم تصور می کنیم که محیطی نامشخص دارد و ممکن است هر لحظه وضعیت تغییر کند و با یک خبر، معامله موفق به معامله شکست خورده تبدیل شود. و از همه مهم تر بحث پول و سرمایه ای که در ترید و این بازار قرار داده اید در میان است. طبیعتا نمی خواهید این پول را از دست بدهید و استراتژی تان با شکست روبرو شود.

این که بتوانید احساسات خود را شناسایی کنید و بدون درگیری این احساسات به ویژه ترس موقعیت های معاملاتی بازار را ارزیابی کنید بسیار مهم است و عامل موفقیت شما خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست؟ چه کمکی به تریدرها میکند؟

4 ترس تریدرها در بازار فارکس

این 4 ترس، از جمله ترس هایی هستند که اکثر تریدرها با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، پس بهتر است آن ها را بشناسید و با آن ها روبرو شوید.

4 ترس تریدرها در بازار فارکس

1. ترس از دست دادن معاملات سودآور

تا کنون با این جملات روبرو شده اید؟

  • اگه اون ترید را انجام می دادم، می تونستم امروز سود بزرگی به دست بیارم.
  • باید همون موقع از ترید خارج می شدم.
  • باید یکم بیشتر صبر می کردم.

این ها همه ناشی از ترس از دست دادن یا به اصطلاح سندروم FOMO هستند. این جملات زمانی به ذهن شما خطور می کنند که ذهنتان می خواهد به موقعیتی که در بازار است و آن احساسی که می خواهد پول به دست بیاورد و از دست ندهد واکنش نشان دهد.

گاهی می بینیم تریدر می گذارد معاملات تضرر باقی بمانند یا از معامله در حال سود سریعا خارج می شود. گاهی هم می بینیم تریدر بدون گرفتن تایید سریع تر وارد ترید می شود و موقعیت را از دست می دهد.

FOMO باعث می شود قوانین را زیر پا بگذارید و از روی احساسات تصمیم گیری کنید. ممکن است ببینید که در بازار می توانستید معاملاتی ای را با قیمت بهتر انجام دهید و بخاطر برنامه معاملاتی تان آن را دست دادید، باعث دلزدگی، عصبانیت و ناراحتی تان می شود. و در موقعیت های بدی ممکن است برای دوری از این احساسات از برنامه معاملاتی خود پیروی نکنید و قوانین را زیر پا بگذارید. در این صورت ممکن است با ضرر زیاد روبرو شوید.

چگونه از ترس از دست دادن دوری کنیم؟ در قدم اول با برنامه معاملاتی خود پیش بروید و به آن پایبند باشید. همچنین استراتژی ها مدیریت احساسات خود را یاد بگیرد و از آن مهم تر عوامل تحریک کننده حس FOMO را در بیابید. چرا که شناخت آن ها باعث می شود بهتر کنترلشان کنید.

2. ترس از دست دادن سرمایه

هیچ تریدری نمی خواهد پول و سرمایه خود را از دست بدهد و این بزرگ ترین ترس هر معامله گری است. ممکن است بخاطر ترس از دست سرمایه و پول در تریدی که به سود زیاد رسیده، پیش از موعد تعیین شده از ترید خارج شود یا حتی زودتر از موعد مقرر از ترید در حال ضرر بیرون بیاید.

این ها ناشی از دخالت دادن ترس در تصمیم گیری معاملات است و برای رویارویی با آن تریدر باید برنامه مدیریت ریسک قوی و ثابتی را برای خود طراحی کند و به آن پایبند هم باشد. میزان پولی که می توانید ریسک کنید و در تریدهای خود بگذارید را مشخص کنید و به آن پایبند بمانید. در نتیجه می توانید پذیرای یک مقدار ضرر که خودتان از پیش تعیین کرده بودید باشید.

 

بیشتر بخوانید: راه های کاهش اضطراب در ترید و معامله گری

3. ترس از تصمیم اشتباه

گاهی هم در بازار فارکس تریدر کلا از هر تصمیمی که قرار است بگیرد می ترسد. هیچ کس دوست ندارد اشتباه کند و بگوید اشتباه کردم! اما در معامله در فارکس اشتباه بخش جدایی ناپذیر از تریدرها است. می توانید برای رویارویی با این ترس این طور تصور کنید که می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و در آینده و در موقعیت های بزرگ تر دیگر آن را تکرار نکنید.

البته بهتر است ژورنال معاملاتی تهیه کنید و تمام تریدها، تصمیم گیری ها، افکار و اشتباهات را در آن بنویسید. با بازبینی آن ها می دانید چه تصمیمی باعث رخ دادن اشتباه شد و حالا چه باید بکنید که دیگر آن را تکرار نکنید.

4. ترس از موقعیت های ناشناخته

درست است که می شود با تحلیل و بررسی اخبار، الگوها و نمودارها بازار فارکس را تا حدودی پیش ببینی کرد، اما ماهیت اصلی فارکس نامشخص است و اکثر تریدرها از ندانستن آن چه ممکن است رخ دهد می ترسند. بهتر است برنامه معاملاتی خود را طوری طراحی کنید که بتوانید در شرایط مختلف واکنش مناسب و تصمیم درست را اتخاذ کنید. ژورنال معاملاتی هم در بلند مدت در چنین شرایطی بسیار به شما کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون سرمایه اولیه ترید و معامله گری کنیم؟

چگونه با ترس از ترید در فارکس روبرو شویم؟

تریدر برای رویارویی با ترس های خود در معاملات بهتر است:

چگونه با ترس از ترید در فارکس روبرو شویم؟

  • برنامه معاملاتی درست طراحی کند. برنامه ای طراحی کنید که تمام جوانب در آن سنجیده شده باشد و در شرایط مختلف به آن رجوع کنید.
  • مدیریت ریسک را تمرین کند. استراتژی های مدیریت ریسک را تمرین کنید و به مرور در آن ها مهارت پیدا کنید تا از زیان و ترس دوری کنید.
  • به ذهن خود استراحت دهید. زمانی را برای استراحت ذهنتان در نظر بگیرد. مثلا با دوستان خود وقت بگذارنید یا فیلم ببینید.
  • از اشتباهات خود درس بگیرید. همیشه اشتباه بد نیست. گاهی از آن ها یاد می گیریم و در آینده آن ها را تکرار نمی کنیم.
  • برخی فرآیندهای ترید خود را اتوماسیون کنید. برای مثال دستور حد ضرر و حد سود تعیین کنید و به صورت خودکار از معامله خارج شوید.

 

بیشتر بخوانید: توصیه های طلایی برای تریدرها که باید بدانند!

سخن آخر

بحث روانشناسی در ترید در عملکرد و تصمیم گیری های معاملاتی شما تاثیر مهمی دارد. شناختن عواملی که باعث ترس شما می شود و پیدا کردن راهکاری برای روبرو شدن با آن ها می تواند به کاهش ترس کمک کند.

سفری که برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای در پیش دارید همانقدر که به مسائل تکنیکال وابسته است، مسائل روانشناسی را هم درگیر می کند. ترس هایی مانند ترس از دست دادن پول، موقعیت های سودآور، اشتباه نکردن و عقب ماندن از بقیه باعث می شوند تریدی ناهماهنگ و حتی بازنده داشته باشید.

با پیاده سازی تکنیک های مدیریت ریسک، طراحی برنامه معاملاتی درست، یاد گرفتن از اشتباهات و تمرکز بر روی موارد قابل کنترل، تریدر می تواند در بازار دوام بیاورد و اعتماد به نفس کافی برای معاملات را به دست آورد. با رویارویی با ترس هایی که اکثر تریدرها در فارکس با آن روبرو می شوند چند قدم به موفقیت نزدیک تر می شوید.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

 

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *