پراپ تریدینگ برای چه افرادی مناسب است؟

پراپ تریدینگ برای چه افرادی مناسب است؟

بازار فارکس بازاری پر از ریسک و شرایط مختلف است که تریدرهای مختلف واکنش های متفاوتی به این ریسک و موقعیت های حساس و گاها بحرانی دارند. عملا افراد به سراغ پراپ تریدینگ می روند تا سود زیادی به دست بیاورند و در بازار به درآمد زیاد برسند. اما چیزی که برخی از تریدرها و معامله گران به آن توجه نمی کنند بحث مهارت ها، نیاز خود معامله گر، استراتژی های تریدینگ، ریسک های موجود در تک تک تریدها و بازار، میزان سرمایه و بسیار بسیار موارد دیگر است.

شما به عنوان تریدر اگر بخواهید در بازار موفق عمل کنید باید از سطح و میزان مهارت و تجربه خود آگاه باشید و آن را بپذیرید. هر ترید و هر بازاری و هر دارایی برای هر معامله گری خوب نیست. قرار نیست اگر تریدری با یکی از استراتژی های معاملاتی به نتیجه رسید، شما هم با همان استراتژی به نتیجه برسید. در این مطلب قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم و ببینیم پراپ تریدینگ برای چه افرادی مناسب است؟

پراپ تریدینگ چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است به طور مختصر به مفهوم پراپ تریدینگ و دلیل جذابیتش برای تریدرها صحبت کنیم.

پراپ تریدینگ (prop trading) در واقع یکی از فعالیت های مالی در بازار است که معامله گر با استفاده از سرمایه پراپ فرم ها که شرکت های پراپ تریدینگ هستند استفاده می کند. روش کار آن هم اینگونه است که تیردر با پرداخت هزینه ای کم حساب معاملاتی دارای فاند از پراپ فرم دریافت می کند و با کمک سرمایه ای که از این طریق گرفته می تواند در معاملات در بازار شرکت کند. وقتی تریدر به سود برسد، این سود را میان خود و پراپ فرم طبق قرار اولیه تقسیم می کند. میزان این سود هم بسته به پراپ فرم و حسابی که دریافت می کند متفاوت است.

و از دلایلی که پراپ تریدینگ برای معامله گران بسیار جذاب است همین بحث در اختیار گرفتن سرمایه است و دیگر تریدر مجبور نیست در ترید از سرمایه شخصی خود استفاده کند و پول خود را در معرض ریسک قرار دهد. همچنین اگر تریدر در معامله ضرر کند، این ضرر بر گردن پراپ فرم است و تریدر در امان خواهد بود.

البته پراپ تریدر در معاملات باید قوانین و استراتژی های خاصی را در پیش بگیرد و بتواند به خوبی مدیریت ریسک انجام دهد. بیشتر پراپ فرم ها پیش از آن که به تریدر اجازه بدهند در معاملات واقعی و با حساب ریل ترید کند، عملکرد او را از طریق چالش های پراپ تریدینگ ارزیابی می کنند و پس از آن که معامله گر با موفقیت چالش را پشت سر گذاشت، اجازه دریافت حساب ریل دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه “پراپ تریدینگ چیست و چه مزایایی دارد؟” ما مراجعه کنید.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

مزیت های پراپ تریدینگ

  • تریدرهای زیادی به بازار فارکس و پراپ تریدینگ جذب می شوند و آن هم به دلیل مزایایی زیادی است که پراپ فرم ها در اختیار تریدرها قرار می دهند تا معامله گران حرفه ای را جذب کنند.
  • سرمایه کافی برای معاملات از طریق حساب فاند در اختیار تریدر قرار می گیرد.
  • تقسیم سود به نفع تریدر است. برخی پراپ فرم ها حتی تا 80 درصد از سود حاصل از ترید را در اختیار تریدر قرار می دهند.
  • ابزارهای پیشرفته و امکانات کافی برای ترید موفق در اختیار تریدر قرار می گیرد.
  • آموزش های لازم برای استفاده از ابزارها و پلتفرم های معاملاتی در اختیار تریدر قرار می گیرد.
  • از امکانات پیشرفته دیگر و پشتیبانی قوی پراپ فرم ها بهره مند می شوند.

 

بیشتر بخوانید: سرمایه شخصی یا پراپ تریدینگ، کدام بهتر است؟

دسته بندی تریدرها

پراپ تریدینگ برای هر کسی مناسب نیست! با توجه به این که چه قدر از فعالیت شما می گذرد و چه قدر سرمایه دارید و حتی تحمل ریسک پذیری شما چه قدر است، می تواند در میزان بهره وری شما در بازار معاملات و نوسانات بازار متفاوت باشد.

اولین مرحله برای این که بدانید پراپ تریدینگ مناسب شما است یا نه باید بدانید جزو کدام دسته از تریدرها هستید؟ آیا مبتدی هستید یا طی سال های متوالی تجربه کافی در بازار به دست آورده اید؟ آیا سرمایه کافی برای ترید به صورت مستقل دارید؟ یا سرمایه کمی دارید و باید پولی را قرض بگیرید تا بتوانید وارد پراپ تریدینگ شوید؟

با توجه به نوع تریدری که هستید می توانید متوجه شوید چه قدر از بازار برای شما مناسب است و چه طور می توانید با وجود محدودیت هایی که دارید از بازار نهایت استفاده را ببرید.

دسته بندی تریدرها

1. معامله گر مبتدی

تریدرهای مبتدی یا تازه کار در واقع آن دسته از معامله گرانی هستند که به تازگی وارد معاملات شده اند و هنوز مهارت و تجربه کافی برای ورود به بازار و کسب سود زیاد را ندارند. این افراد اگر در همان ابتدا وارد پراپ تریدینگ شوند، احتمالا با ضرر و زیان روبرو می شوند. چرا که هنوز با استراتژی های معاملاتی و نحوه کار کردن و پیاده سازی آن ها کاملا آشنا نشده اند و از مدیریت ریسک کمتر سر در می آورند.

در این شرایط اگر تریدر تازه کار هستید باز هم می توانید در پراپ تریدینگ موفق باشید. اما بهترین راه برای شما این است که تحت نظر پراپ فرم ها آموزش های لازم را ببینید و تجربه کافی به دست بیاورید تا بتوانید در بازار حرفه ای عمل کنید.

در واقع پراپ فرم روی شما سرمایه گذاری می کند تا پس از آموزش با حضور شما در بازار بتوانید برای آن ها سودآور باشید. یکی از راه هایی که می توانید پراپ تریدینگ را با شرایط شبیه سازی شده و پول مجازی تمرین کنید و مهارت های خود را تقویت کنید، حساب دمو یا آزمایشی است که شرکت پراپ تریدینگ در اختیار شما قرار می دهد.

در این مسیر هم چیزی که به کمک تریدر مبتدی می آید ذهنیت او از شکست و اشتباهاتی است که مرتکب می شود. بدانید که اشتباه و شکست در تریدینگ امری طبیعی است و باید از آن ها درس بگیرید و در آینده در معاملاتتان آن ها را تکرار نکنید.

2. معامله گر مستقل

اسکالپرها، تریدرهای روزانه، سوئینگ تریدرها و تریدرها بلند مدت از معامله گران حرفه ای هستند که از سرمایه شخصی خود در بازارهای مختلف از جمله فارکس ترید می کنند. معامله گران مستقل دیگر وابسته به پراپ فرم با بروکرها فعالیت نمی کنند و خود با سرمایه ای که دارند وارد معاملات می شوند.

این نوع ترید برای افراد مبتدی و تازه کار توصیه نمی شود و مناسب این تریدرها نیست. چرا که تجربه و مهارت کافی برای مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را به دست نیاورده اند. شرط تریدر مستقل بودن مهارت کافی به همراه سرمایه شخصی است.

برای مثال شما فرض کنید اسکالپر تریدری هستید که قرار است در تایم فریم بسیار کوتاه، در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه، تریدها متعددی را انجام دهید تا از نوسانات قیمت به سود برسید. اگر به اندازه کافی در استراتژی خود مهارت نداشته باشید، عملا با شکست روبرو می شوید.

یا اگر معامله گر روزانه باشید و بخواهید به صورت مستقل فعالیت کنید باید روزانه وارد ده ها و صدها ترید شوید و این موضوع حتی تا حد زیادی احساسات شما را در تصمیم گیری های تان درگیر می کند؛ به ویژه آن که بحث سرمایه خودتان وسط است و ممکن است از اینکه پول خود را از دست بدهید بترسید و موقعیت های زیادی را از دست بدهید.

3. معامله گر حرفه ای

معاملان حرفه ای آن دسته از معامله گرانی هستند که با تجربه ای که از بازار به دست آورده اند و مهارت هایی که در استفاده از استراتژی های معاملاتی و مدیریت کسب کرده اند می توانند در شرایط مختلف بازار و از موقعیت های معاملاتی مختلفی که هر تریدری ممکن است نتواند از پس آن بربیاید، سود زیادی به دست بیاورند.

تریدر حرفه ای به سرمایه کم بسنده نمی کند و به سراغ حساب ها و موقعیت های معاملاتی بزرگ تر می رود و حتی استراتژی هایی که برای درآمدزایی از آن ها استفاده می کند از چالش برانگیزترین استراتژی های معاملاتی هستند که هر معامله گری نمی تواند آن ها را با موفقیت پشت سر بگذارد.

در تحلیل فاندامنتال و تکنیکال مهارت کافی دارند و می توانند تابلوخوانی کنند. در مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک و مدیریت زمان تجربه کافی به دست آورده اند و شرایط مختلفی که احساسات را درگیر می کنند را کاملا تحت نظر دارند.

این افراد هم می توانند مستقل ترید کنند و هم با پراپ فرم ها، که به سلیقه تریدر و نیازهای معاملاتی او بستگی دارد.

4. معامله گر با سابقه

تفاوتی که معامله گر با سابقه با معامله گر حرفه ای دارد در میزان زمانی است که تریدر در بازار تجربه کسب کرده و استراتژی های مختلف را مورد آزمایش قرار داده. در واقع در بحث این که پراپ تریدینگ مناسب چه افرادی است، یکی از این دسته افراد معامله گران با سابقه است که با چم و خم بازار و معاملات آشنایی کافی پیدا کرده اند و قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک بالایی دارند.

5. معامله گر کم ریسک

اگر تریدری هستید که تحمل ریسک بالا را ندارد، بهتر است از معاملات پر ریسک دوری کنید و در شرایط بحرانی بازار مانند زمان انتشار اخبار ترید نکنید و استراتژی های کم ریسک تر را انتخاب کنید. در واقع با این که فارکس و پراپ تریدینگ روش معاملاتی پر ریسکی است، اما برای تریدرهای ریسک گریز هم مناسب است. به شرط آن که به اندازه کافی با بازار و استراتژی های مدیریت ریسک مانند حد ضرر و قانون یک درصد آشنا باشد.

در حقیقت باز هم می بینیم که تریدر باید تجربه کافی داشته باشد تا بتواند حتی وارد معاملات کم ریسک شود. پس پیش از هر چیز باید آموزش ببینید و به کمک پراپ فرم ها و تهیه حساب دمو در شرایط شبیه سازی شده ترید کنید تا بتوانید با کم ریسک ترین استراتژی ها و شرایط بازار آشنا شوید و در آن موقعیت ها و با آن شرایط ترید کنید.

6. معامله گر دارای سرمایه کم

گاهی هم پیش می آید که تریدر مهارت کافی در معاملات را دارد و سودآور است اما سرمایه کافی برای ترید را ندارد. در این شرایط پراپ تریدینگ از بهترین روش ها برای معامله کردن است. پراپ تریدینگ حتی برای افرادی که سرمایه کم دارند هم مناسب است. اگر تریدری هستید که می خواهید از سرمایه دیگران برای ترید کردن استفاده کنید، می توانید به سراغ پراپ فرم ها بروید. یا حتی ممکن است سرمایه کافی داشته باشید اما نمی خواهید سرمایه شخصی خود را وارد ترید کنید. در این صورت باز هم به عنوان تریدرِ دارای سرمایه کم به حساب می آیید که نمی خواهد پول خود را ریسک کند.

پراپ فرم با راه اندازی چالش های پراپ تریدینگ مهارت ها و استراتژی های شما را می سنجند و وقتی ببینند تریدری سودآور هستید، به شما حساب معاملاتی دارای سرمایه ارائه می دهند که می توانید با آن تحت شرایط مشخصی ترید کنید. وقتی هم که در معامله به سود رسیدید باید با توجه به توافق اولیه این سود را با پراپ فرم شریک شوید.

اساسا برای ورود به چالش ها باید هزینه ای پرداخت کنید، اما این هزینه بسیار ناچیز است و در مقابل حساب فاندی که دریافت می کنید و سودی که به دست می آورید کم است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین پراپ تریدینگ ها در سال 2024 که باید بشناسید

چه افرادی از پراپ فرم ها استفاده می کنند؟

پراپ فرم ها و در واقع پراپ تریدینگ فرصت بسیاری خوبی برای تمام تریدرهایی است که می خواهند با سرمایه کم سود زیادی به دست بیاورند. تریدرهای مبتدی می توانند از پراپ فرم ها برای آموزش و یادگیری مهارت های لازم در پراپ تریدینگ استفاده کنند و در واقع پراپ فرم روی این تریدرها برای معاملات آینده سرمایه گذاری می کند.

تریدرهایی هم که حرفه ای هستند و سابقه کافی در بازار و معاملات دارند می توانند برای آزمودن مهارت های خود چالش های پراپ فرم ها را پاس کنند. که در صورت موفقیت پراپ فرم حساب فاند با سرمایه زیادی را در اختیارشان قرار می دهد تا بتوانند به سود برسند.

علاوه بر سرمایه این امکانات و پشتیبانی پراپ فرم ها است که به کمک تریدرها می آید تا بتوانند در شرایط مختلف از پشتیبانی شرکت استفاده کنند و تصمیمات بهتری در معاملات خود بگیرند.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

سخن آخر

پراپ تریدینگ مناسب چه افرادی است؟ هر تریدری که باشید و در هر دسته بندی که قرار گرفته باشید، چه مبتدی باشید و چه حرفه ای و چه بخواهید از ریسک کردن گریز کنید، پراپ تریدینگ راهی است برای شما تا به سود برسید و از موقعیت های معاملاتی متعدد به درآمد برسید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین استراتژی‌های پراپ تریدینگ در سال 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *