نقاط پیوت (Pivot Points) و آموزش معامله با آن

نقاط پیوت (Pivot Points) و آموزش معامله با آن

از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل تکنیکال نقاط پیوت یا نقاط محوری (Pivot Points) هستند که در بازار فارکس تریدرها برای تشخیص تغییرات احتمالی بازار از آن استفاده می کنند.

نقاط پیوت رابطه نزدیکی با سطوح مقاومت و حمایت دارند و به معامله گر کمک می کند تا این سطوح را بیابند و در تصمیم گیری های تریدینگ خود بهتر عمل کنند.

اما دقیقا نقاط پیوت چه کمکی به تریدر می کند و چگونه می توان از این اندیکاتور تکنیکال در فارکس نهایت استفاده را برد؟

نقاط پیوت چی هستند؟

نقاط پیوت (Pivot Points) در تریدینگ زمان زیادی است که حضور دارند و از معروف ترین و پر استفاده ترین تکنیک در بازار هستند. برای تشخیص حرکات بازار از طریق قیمت بالاترین، پایین ترین و بسته شدن بازار در روز گذشته تعیین می شود.

نقاط پیوت از مهم ترین اندیکاتورهای تکنیکال هستند و هم تریدرها و هم سرمایه گذاران از آن استفاده می کنند تا روندهای بازار را دنبال کنند و روند بازگشت را در دارایی های مختلف مثل جفت ارزها و کامودیتی ها شناسایی کنند.

نقاط محوری در حقیقت به معامله گر اطلاعات مفیدی در مورد سطوح قیمت می دهند. قرار است روند قیمت صعودی باشد یا نزولی؟ و در چه نقطه ای قرار است این تغییر قیمت قرار است رخ دهد؟ اگر قیمت از نقطه پیوت اوج بگیرد، روند بازار صعودی و اگر از این قطعه افت کند، روند بازار نزولی است.

در واقع این نقاط به تریدر کمک می کنند تا نقاط ورود و خروج را به کمک سطوح حمایت و مقاومت تعیین کنند. مثلا اگر Pivot Point در سطح مقاومت باشد نشان می دهد که بازار حرکت نزولی خواهد داشت و قیمت ها کاهش می یابد و از حرکت صعودی باز می مانند. در این صورت تریدر بهتر است از معامله خارج شود.

اگر هم نقطه پیوت در سطح حمایت قرار داشت، یعنی قرار است بازار روند صعودی داشته باشد و قیمت ها افزایش پیدا کند. در این صورت بهتر است تریدر وارد معامله شود.

همان طور که می بینیم نقاط پیوت دید خوبی به تریدر می دهند تا نقاط ورود و خروج از معاملات را تعیین کنند و تصمیم گیری درستی را در شرایط مختلف بازار اتخاذ کنند.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

نقاط پیوت چه کاربردی در ترید دارند؟

نقاط پیوت دید خوبی از حرکات بازار به تریدر می دهد و هر تریدری باید از این اندیکاتور تکنیکال استفاده کند تا بتواند به موارد زیر دست پیدا کند:

  • سطوح حمایت و مقاومت: نقاط محوری می تواند سطوح کلیدی را تشخیص دهد. سطوحی که در آن قیمت با حمایت (S1، S2، S3) روبرو می شود یا با مقاومت (R1، R2، R3).
  • نقاط بازگشت روند: وقتی قیمت به نقطه پیوت برسد در واقع سیگنال بازگشت روند را نشان می دهد. و تریدرها هم قبل از تصمیم گیری ابتدا این نقاط و روند را بررسی می کنند تا از تصمیم خود اطمینان حاصل کنند.
  • اهداف قیمت: از نقاط پیوت برای تعیین اهداف قیمت در تریدها نیز استفاده می شود. حد سود و حد ضرر را می شود از طریق این نقاط برای تریدهای خود تعیین کنید.
  • نوسان روزانه: پیوت پوینت ها همچنین یک چارچوب درست می کنند و نوسان قیمت روزانه را ارزیابی و بررسی می کنند. تفاوت قیمت زیاد بین سطوح مقاومت و حمایت در این چارچوب نشان از نوسان بالا است و این موضوع برای تریدر در تصمیم گیری هایش بسیار مهم است.

 

بیشتر بخوانید: پراپ فرم چیست و چه مزایایی دارد؟

اهمیت استفاده از نقاط پیوت در فارکس

اگر تریدری هستید که در بازار فارکس فعالیت می کند باید بدانید که نقاط پیوت (Pivot Points) در تجزیه و تحلیل روند بازار و قیمت ها بسیار به کمک شما می آیند. این نقاط حرکت قیمت را بررسی می کنند و به تشخیص و شناسایی بازگشت روند در بازار نیز کمک می کنند.

البته توصیه ما به شما این است که تنها از این اندیکاتور تکنیکال استفاده نکنید. بهتر است با دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال برای تحلیل بازار از آن استفاده کنید. برای مثال به همراه نقاط پیوت از الگوهای کندل استیک، میانگین های حرکت و فیبوناچی استفاده کنید.

انواع نقاط پیوت

در کل 5 نوع پیوت پوینت (Pivot Points) داریم که تریدرها برای تحلیل تکنیکال از آن استفاده می کنند. این 5 نوع نقطه پیوت دید خوبی نسبت به بازار به تریدر می دهد و می تواند بهتر در تصمیم گیری های معاملاتی خود عمل کند.

انواع نقاط پیوت

1. نقاط پیوت استاندارد (Standard Pivot Points)

پیوت پوینت های استاندارد به تریدر کمک می کند تا سطوح حمایت و مقاومت را حول محور (پیوت) مرکزی تعیین کنند. برای این کار باید یک محاسبه ساده انجام داد. برای به دست آوردن نقطه پیوت کافی است قیمت سقف، قیمت کف و قیمت بسته شدن بازار در دوره زمانی مشخص را با هم جمع کنید. سپس آن را بر سه تقسیم کنید.

علاوه بر نقطه پیوت می توانید 2 نقطه حمایت و دو نقطه مقاومت را محاسبه کنید.

برای به دست آوردن سطح حمایت 1 (S1) کافی است نقطه پیوت را در دو ضرب کنید و سپس آن را از بالاترین قیمت گذشته کم کنید.

برای به دست آوردن سطح حمایت 2 (S2) کافی است نقطه پیوت را از تفاوت بالاترین و پایین ترین قیمت گذشته کم کنید.

برای به دست آوردن سطح مقاومت 1 (R1) هم کافی است نقطه پیوت را در دو ضرب کنید و نتیجه آن را از پایین ترین قیمت گذشته کم کنید.

برای به دست آوردن سطح حمایت 2 (R2) کافی است نقطه پیوت را با تفاوت بالاترین و پایین ترین قیمت گذشته جمع کنید.

2. نقاط پیوت وودی (Woodies Pivot Points)

این نوع از نقطه پیوت کم تر توسط تریدرها استفاده می شود. نقاط پیوت وودی هم به تریدر کمک می کنند تا سطوح مقاومت و حمایت را از طریق پیوت مرکزی شناسایی کنند.

پیوت پیونت های Woodies شامل سطوحی کلیدی هستند؛ از جمله خود پیوت، سه سطح حمایت و سه سطح مقاومت. و برای به دست آوردن آن ها باز هم باید به قیمت های گذشته توجه ویژه داشت.

  • برای به دست آوردن پیوت باید ابتدا جمع سقف و کف قیمت قیمت گذشته را با عدد 2 جمع کنید و سپس آن را بر 4 تقسیم کنید.

علاوه بر نقطه پیوت می توانید سه نقطه مقاومت و سه نقطه حمایت را محاسبه کنید.

  • برای به دست آوردن سطح مقاومت یک باید ابتدا پیوت را در دو ضرب کنید؛ سپس کف قیمت گذشته را از آن کم کنید.
  • برای محاسبه سطح مقاومت دو هم باید کف قیمت را از مجموع پیوت و سقف قیمت کم کنید.
  • برای محاسبه و به دست آوردن سطح حمایت یک باید ابتدا پیوت را در دو ضرب کنید و سپس سقف قیمت قبلی را از حاصل آن کم کنید.
  • برای به دست آوردن سطح حمایت 2 باید حاصل تفریق مقاومت 1 و حمایت 1 را از پیوت فعلی کم کنید.

 

بیشتر بخوانید: در فارکس چه چیزهایی معامله میشه؟

3. نقاط پیوت کاماریلا (Camarilla Pivot Points)

نقاط پیوت کاماریلا 9 نقطه هستند و در محاسبه از فرمولی استفاده می کند که شباهت زیادی به محاسبه نقاط پیوت استاندارد دارد. با این تفاوت که از یک ضریب اضافی هم استفاده می کند و این ضریب در واقع به عنوان سطح تنظیم نوسان در نظر گرفته می شود.

  • نقطه پیوت: برای محاسبه نقطه پیوت یا PP باید مجموع سقف قیمت، کف قیمت و قیمت بسته شدن را بر عدد سه تقسیم کنید.
  • R1: برای محاسبه سطح مقاومت یک باید ابتدا کف قیمت را از سقف قیمت کم کنید سپس در ضریب 1.0833 ضرب کنید.
  • R2 و R3 و R4: برای محاسبه سطوح مقاومت 2 و3 نیز همین فرمول را استفاده می کنید اما ضریب به ترتیب 1.1666 و 1.2500 و 1.5000 است.
  • S1: برای محاسبه سطح حمایت یک باید ابتدا کف قیمت را از سقف قیمت کم کنید سپس در ضریب 1.0833 ضرب کنید.
  • S2 و S3 و S4: برای محاسبه سطوح حمایت 2 و3 نیز همین فرمول را استفاده می کنید اما ضریب به ترتیب 1.1666 و 1.2500 و 1.5000 است.

4. نقاط پیوت فیبوناچی (Fibonacci Pivot Points)

پیوت پوینت فیبوناچی نوع دیگری از نقطه پیوت است که سطوح مقاومت و حمایت را بر اساس درصدهای فیبوناچی نشان می دهد. برای آن که نقطه پیوت را به دست بیاورید مثل همیشه مجموع سقف قیمت، کف قیمت و قیمت بسته شدن را بر عدد 3 تقسیم کنید.

بعد از آن می توانید با ضریب های 0.0382، 0.618 و 1.000 سه سطح مقاومت (به ترتیب R1، R2 و R3) و سه سطح حمایت (به ترتیب S1، S2 و S3) را محاسبه کنید. کافی است از فرمول زیر استفاده کنید.

برای مثال برای محاسبه R1 از این فرمول استفاده کنید:

ابتدا کف قیمت را از سقف قیمت کم کنید و در ضریب R1 که 0.0382 است ضرب کنید. سپس نتیجه را با حاصل نقطه پیوت جمع کنید.

برای محاسبه سطوح مقاومت و حمایت کافی است ضریب مخصوص آن ها را در فرمول بالا بگذارید.

5. نقاط پیوت دیمارک (Demark Pivot Points)

نقاط پیوت دیمارک به تریدر کمک می کنند تا سطوح مقاومت و حمایت بالقوه را به کمک داده های قیمت گذشته شناسایی کنند. در فرمول دیمارک می بینیم که قیمت بسته شدن در قیمت باز شدن هم گنجانده شده است. به کمک آن تریدر می تواند 3 سطح حمایت و سه سطح مقاومت را محاسبه کند.

 

بیشتر بخوانید: ترس اکثر تریدرها در بازار فارکس چیست؟

چگونه با پیوت پوینت معامله کنیم؟

انجام معاملات با پیوت پوینت دید خوبی به تریدر می دهد تا بتواند وضعیت و حرکت قیمت دارایی ها را در بازار تخمین بزند. در ابتدا بهتر است ببینیم یک تریدر اندیکاتور نقاط پیوت را چگونه می بیند.

این اندیکار از یک نقطه پیوت یا نقطه مرکزی تشکیل شده که در بالای آن سه سطح مقاومت قرار دارد. این نقاط یه ترتیب از نقطه پیوت به سمت بالا R1، R2 و R3 نامیده می شوند. در پایین نقطه پیوت هم سه سطح حمایت قرار دارد که از نقطه پیوت رو به پایین S1، S2 و S3 خوانده می شوند. تریدر با حضور این سطوح می تواند از این اندیکاتور تکنیکال برای تحلیل و بررسی روند و حرکت بازار استفاده می کند.

سیگنال های متفاوتی را می توان با نقاط پیوت بررسی کرد که دو استراتژی مهم آن شامل پرش نقطه پیوت (pivot point bounce) و شکست نقطه پیوت (pivot point breakout) است.

استراتژی اول: پرش نقطه پیوت

این استراتژی به نقطه پیوت به عنوان اندیکاتوری برای حرکات قیمت دارایی نگاه می کند. تریدر می تواند موارد زیر را از طریق این اندیکاتور تشخیص دهد.

  • سیگنال خرید: تریدر بررسی می کند که اگر قیمت از بالا به پیوت پوینت رسیده و جهت خود را تغییر داده، وارد معامله بلند مدت شود. در واقع از پرش نقطه پیوت به عنوان سیگنال خرید استفاده می کنند.
  • سیگنال فروش: اگر قیمت از پایین به نقطه پیوت برسد و از آن پرش کند، تریدر دارایی خود را می فروشد. این اندیکاتور حرکت رو به پایینی را نشان می دهد و تریدر باید از ترید خارج شود تا ضرر نکند.
  • استفاده از مقاومت و حمایت: تریدرها برای نتیجه بهتر از سطوح حمایت و مقاومت هم استفاده می کنند که این سطوح به کمک نقاط پیوت شناسایی می شوند. خرید دارایی دقیقا قبل از این که قیمت به سطح حمایت برسد باعث افزایش سود می شود. و فروش دارایی قبل از این که به سطح مقاومت برسد، جلوی ضرر تریدر را می گیرد.

 

بیشتر بخوانید: توصیه های طلایی برای تریدرها که باید بدانند!

استراتژی دوم: شکست نقطه پیوت

در این استراتژی تریدر حرکات قیمت را خارج از نقاط پیوت پیش بینی می کند که نشان می دهد تریدر باید چه اقدامی انجام دهد.

  • شکست مقاومت مثبت (Bullish breakout): اگر قیمت از پیوت پوینت گذر کند، تریدر می داند حرکت قیمت روند صعودی و رو به بالا دارد.
  • شکست مقاومتی منفی (Bearish breakout): اگر قیمت قبل از سطح حمایت بشکند، تریدر وارد معامله کوتاه مدت می شود. چرا که احتمال می دهد روند بازار نزولی باشد و قیمت کاهش کند.
  • مدیریت ریسک: تریدرها معمولا استاپ لاس و حد ضرر را بالا یا پایین نقاط پیوت در نظر می گیرند تا از نوسانات ناگهانی قیمت ضرر نکنند. با این روش تریدر مطمئن می شود که سودش در شرایط نامعلوم بازار محفوظ می ماند.
سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

سخن پیاینی

نقاط پیوت (Pivot Points) ابزار بسیار ارزشمندی هستند که معامله گران می توانند برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت از آن استفاده کنند و تصمیمات تریدینگ خود را اتخاذ کنند و حتی ریسک های موجود بازار را بهتر مدیریت کنند. اگر تریدر این ابزار تکنیکال را با دیگر اندیکاتورهای تکنیکال ادغام کند می تواند در تصمیم گیری های خود بهتر عمل کند و نتیجه بهتری هم بگیرد.

 

بیشتر بخوانید: نحوه کنترل احساسات در ترید؛ مراحل و نکات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *