راه های کاهش اضطراب در ترید و معامله گری

راه های کاهش اضطراب در ترید

تریدینگ می تواند استرس زا باشد. در واقع ترید کردن از اضطراب آورترین شغل ها محسوب می شود و دلیلش هم مشخص است و آن ناپایداری بازار و تغییرات حرکت در آن است. معامله گر باید دائما حواسش به بازار و اخبار و داده های آن باشد. نمودارها و رویدادهای مختلف قیمت ها همگی به اندازه کافی خود گیج کننده هستند؛ چه برسد تریدر بخواهد استراتژی های مختلف را هم در بازار به امید موفقیت پیاده کند.

این ها همه به کنار، تریدر دارد با صدها و هزاران معامله گر دیگر رقابت می کند و بسیاری از آن ها هم در کار خود متخصص اند، تحلیل قوی دارند، سرمایه کافی دارند و از لحاظ روحی به ثبات کافی رسیده اند.

کنترل استرس و آرام بودن برای ورود به ترید از مهم ترین کارهایی است که تریدر باید انجام بدهد. همیشه قرار نیست بازار بر اساس پیش بینی های شما جلو برود و همیشه از تریدهای خود سود کنید. گاهی شرایط سخت می شود، ضرر می کنید و اضطراب و استرس به سراغ شما می آید. در این شرایط باید چه کرد؟ چه کار باید کرد تا این اضطراب روی تصمیم گیری های ما تاثیر نگذارند؟

در ادامه با راه های کاهش اضطراب در ترید و معامله گری آشنا می شویم که تریدرهای بسیاری با رعایت آن ها در کنترل احساسات خود به ویژه اضطراب در ترید موفق تر عمل کرده اند

 

بیشتر بخوانید: توصیه های طلایی برای تریدرها که باید بدانند!

اضطراب در ترید و معامله گری چیست؟

وقتی از اضطراب در ترید صحبت می کنیم، از استرس، پنیک و عدم کنترلی که در حین ترید در بازار به شما دست می دهد صحبت می کنیم. خستگی و کلافگی در زمان معامله کردن در این بازار با این همه نوسان خیلی راحت است و با خواندن اخبار، تغییرات اقتصادی، سیاسی و گزارشات مختلف می تواند بر این استرس و اضطراب بیافزاید.

وقتی ترید می کنیم و می خواهیم وارد معامله ای شویم، نمی دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد و فرآیندهای مختلف قرار است به کجا ختم شوند. همین ناآگاهی از آینده ناخداگاه بر اضطراب ما دامن می زند و گاهی تا حدی پیش می رود که ممکن است پنیک کنیم.

شما موقعیت های مختلف در ترید را نام ببرید و می بینید که همگی با خود کم یا زیاد، استرسی را برای تریدر به همراه دارند. وقتی هم در موقعیت های استرس زا هستید احتمال خطا کردن بالا می رود. تصمیم گیری های شما دیگر بر اساس منطق و تحلیل هایتان نخواهد بود و حتی اگر قرار باشد در تریدی سود کنید، بخاطر دخالت این استرس، با ضرر رو به رو می شوید.

شاید ضرری را تجربه کرده باشید که باعث شده در ذهنتان یک استرس پنهان از ضرر کردن داشته باشید. که طبیعتا باعث شده در موقعیت های مختلف در بازار در شما ترس و استرس را بیدار کند.

استرس از آینده ترید، اضطراب از گیج شدن در داده ها، نمودارها و تحلیل ها و ترس از اشتباه همگی باعث می شود زود از ترید خود خارج شوید، حد ضرر را نادیده بگیرید و ضررهای خود را بیش از آن چه که هست کنید.

حال باید کاری کرد که این استرس و اضطراب را کنترل کنید. راه هایی هستند که به شما کمک می کنند اضطراب خود را در معامله گری کاهش دهید.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

10 روش کاهش اضطراب و استرس در ترید

ابتدا باید این را در نظر داشته باشید که روشی که برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای دیگری جواب ندهد. پس با توجه به شخصیت و شناختی که از خود دارید راه های کنترل استرس را در پیش بگیرید.

10 روش کاهش اضطراب و استرس در ترید

1. با سرمایه ای ترید کنید که توان ریسک کردن آن را دارید

تصور کنید که تمام پول و سرمایه ای که دارید را وارد یک یا چند ترید می کنید اما حرکات بازار طوری پیش برود که تمام سرمایه خود را از دست بدهید. در این صورت چه طور می خواهید وارد تریدهای بعدی شوید؟ حتی در حین خود معامله کردن در تریدهای خود چون می دانید آن سرمایه، تنها سرمایه شماست، فشار بیشتری روی شماست و اضطراب شما افزایش پیدا می کند.

در این شرایط باید آن مقدار سرمایه ای را وارد ترید کنید که می تواند ریسک کنید. در این صورت فشار کمتری هم روی شماست و احتمال تاثیر اضطراب هم کاهش پیدا می کند.

2. برنامه معاملاتی داشته باشید

همیشه در بازار قبل از ورود به ترید برنامه معاملاتی داشته باشید. از سرمایه ای که برای هر ترید در نظر گرفته اید تا سودی که به دست می آورید و برای رشد حساب خود به آن نیاز دارید همگی بخشی از برنامه معاملاتی شما هستند.

علاوه بر این، برنامه باید استراتژی تریدینگ خود را دقیق و مشخص تعیین کنید. دستور حد ضرر تعیین کنید و دستور حد سود را نیز فراموش نکنید.

گاهی شرایطی در ترید پیش می آید که اگر برنامه معاملاتی نداشته باشید در لحظه نمی دانید چه کنید و موقعیت را از دست می دهید.

3. چند کار را همزمان انجام ندهید

زمانی که چند کار را همزمان انجام می دهیم مغزمان آن خلاقیت و کارآمد همیشگی را نشان نمی دهد. تمرکزمان روی چند تسک تقسیم می شود و هیچ یک را به صورت صد در صدی انجام نمی دهیم.

همزمان ترید نکنید و اخبار را بخوانید. چندین ترید را با هم و همزمان انجام ندهید. مگر آن که تریدر با تجربه ای هستید و استراتژی معاملاتی شما این گونه چیده شده باشد. که در این شرایط هم باید بتوانید به خوبی کنترل روی احساسات خود داشته باشید. با همزمان انجام ندادن کارها در ترید استرس شما هم کاهش می یابد و تمرکزتان روی تریدتان بیشتر می شود.

4. ضرر را بپذیرید

هر تریدری دیر یا زود در یکی از تریدرهای خود ضرر می کند. حتی اگر مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را به درستی اعمال کرده باشد باز هم ممکن است با ضرر و زیانی رو به رو شود. در این شرایط برای کاهش اضطراب، بهتر است این ضرر را بپذیرید و به جای آن که غصه بخورید بررسی کنید ببینید کجای کار اشکالی وجود داشته. آیا مسئله ای هست که اگر آن را بهبود ببخشید در آینده دیگر این موقعیت تکرار نشود؟

5. از تکنیک EFT استفاده کنید

تکنیک EFT یا Emotional Freedom Technique روشی روانشناسی است که تریدر می تواند برای کاهش استرس و اضطراب در معامله گری از آن استفاده کند. ضربه تراپی روشی است که با زدن ضربه روی مناطق خاصی از بدن و گفتن جملات خاص اجرا می شود.

در مورد استرس باید 5 قدم را برای از بین بردن آن طی کنید:

  1. استرس خود را بپذیرید
  2. میزان شدت استرس خود را بررسی کنید
  3. جمله ای آماده کنید که می خواهید هنگام ضربه تکرار کنید
  4. روی ناحیه های پیشنهادی 7 بار ضربه بزنید: ابرو، کنار چشم، زیر چشم، زیر بینی، چانه، شروع ترقوه، زیر بازو
  5. حالا میزان استرس خود را بررسی کنید.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ (Prop Trading) چیست؟ + مزایا و معایب آن

6. زمانی را به خود استراحت بدهید

همیشه زمانی را دور از تریدینگ بگذرانید بهتان کمک می کند تا با ذهنی بازتر و آماده تر به بازار برگردید. در شرایطی که دارید پشت سر هم ضرر می کنید یا سود زیادی به دست می آورید وقت آن است که زمانی را استراحت کنید.

چون زمانی که تریدهای موفقیت آمیزی را پشت گذاشته اید احتمال دارد از اهرم زیاد استفاده کنید یا اور ترید کنید و ریسک معاملاتتان را افزایش دهید. در مقابل هم زمانی که با ضرر و زیان های مکرر رو به رو می شوید ممکن است بخواهید از بازار انتقام بگیرید. که این خود مسیری است برای باخت بیشتر.

پیاده روی کنید. دوستان خود را ببینید. کاری که دوست دارید انجام دهید تا ذهنتان استراحتی داشته باشد و زمانی را دور از تریدینگ سپری کنید.

7. میزان مصرف قهوه را کم کنید

درست است که قهوه به دلیل داشتن کافئین انرژی لازم برای فعالیت هایتان را به شما می دهد اما همزمان باعث افزایش اضطراب شما هم می شود. ممکن است در زمانی که حتی موقعیت استرس زایی هم نیست، اضطراب شدید بگیرید و در تصمیم گیری های خود غیرمنطقی و احساسی عمل کنید.

8. توقعات خود را کاهش دهید

توقع زیادی از بازار نداشته باشید. در واقع کلا توقعی نداشته باشید! چون وقتی بازار چیزی که شما توقع دارید را به شما ندهد، ممکن است حس کنید سر شما کلاه رفته و چیزی که همه می گفتند دروغ است! و همین موضوع هم به شما استرس و اضطراب وارد می کند.

روی تریدرهای خود تمرکز کنید و سعی کنید هر آنچه دارید را به درستی انجام دهید و سعی کنید از بازار نهایت استفاده را ببرید و این را بدون توقع انجام دهید تا بی مورد در شرایط مختلف استرس خود را زیاد نکنید.

9. ورزش کنید و تحرک بدنی داشته باشید

ورزش منظم بدن و حتی ذهن شما را برای ترید به صورت روزانه آماده تر نگه می دارد. وضعیت روانی و کارکرد ذهن و مغز شما به سلامت جسمتان بستگی دارد و این دو بسیار روی هم تاثیر می گذارند. حتی ورزش روی کاهش استرس معامله گری هم تاثیر به سزایی دارد و به شما کمک می کند در شرایط مختلف آرامش خود را حفظ کنید.

10. بین زندگی و کار تعادل ایجاد کنید

یکی از راه های کاهش اضطراب در ترید و معامله گری ایجاد تعادل بین تریدینگ و زندگی شخصیتان است. نگذارید مسائل خانوادگی و مشکلاتی که در زندگیتان وجود دارند باعث اضطراب تان در تریدینگ شوند. طبیعتا با ورود استرس زندگی در کارتان عملکرد خوبی هم نخواهید داشت.

همچنین در تریدینگ هر اتفاقی می افتد سعی کنید آن را در همان کار بگذارید و زمان استراحت و گذراندن وقت با دوستان و آشنایان به ترید فکر نکنید تا ذهنتان آزاد شود.

 

بیشتر بخوانید: نحوه کنترل احساسات در ترید؛ مراحل و نکات کلیدی

سخن پایانی

تریدینگ فعالیتی استرس زا است و کار کردن در بازارهای مالی می تواند اضطراب تریدرها را در شرایط مختلف افزایش دهد و تصمیماتی غیرمنطقی و از روی احساسات بگیرند.

در این مقاله برای آن که تریدرها بهتر با مسئله اضطراب رو به رو شوند و بهتر آن را کنترل کنند، 10 روش کاهش اضطراب در ترید و معامله گری را بررسی کردیم که می توانید بر اساس شخصیت و سبک معاملاتی خود آن ها در تریدینگ اعمال کنید.

همین حالا حساب خودت رو بخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *