اهرم یا لوریج (Leverage) در فارکس چیست و چه مزایایی دارد؟

اهرم یا لوریج در فارکس چیست؟

حتما بارها به این فکر کرده اید که “اگر معامله بزرگی انجام می دادم حتما سود خوبی به دست می آوردم.” خیلی پیش می آید که معامله گر فارکس بسیاری از موقعیت های سودآور و متناسب با استراتژی و سبک معاملاتی خود را به خاطر نداشتن سرمایه کافی از دست بدهد. به ویژه معامله گران حرفه ای که از مهارت ها و تجربه خود اطمینان دارند و می دانند اگر بتوانند به روشی در موقعیت های معاملاتی بزرگ تر قرار بگیرند حتما سود زیادی را می توانند به دست بیاورند.

در فارکس یکی بزرگ ترین و بهترین قابلیتی که می توانید در اختیار بگیرید اهرم معاملاتی (Leverage) است. بروکر یا کارگزاری ابزاری در اختیار معامله گر قرار تریدر قرار می دهد که می تواند با وجود سرمایه کمی که دارد، معاملات با ارزش بسیار بالاتر را ترید کند.

اهرم یا همان لوریج در فارکس در واقع یک ترفند است که تریدر می تواند سرمایه مورد نیاز خود را قرض بگیرد و دارایی های بیشتر یا موقعیت معاملاتی بزرگ تری را در بازار به دست آورد. برای مثال اهرم 1:1000 نشان می دهد که تریدر می تواند به ازای هر یک دلار، معامله ای به ارزش 1000 دلار انجام دهد. پس اگر تریدر 100 دلار سرمایه داشته باشد، می تواند وارد تریدی به ارزش 100.000 دلار شود.

 

بیشتر بخوانید: پراپ فرم (Prop Firm) چیست؟ + مزایا و معایب آن (2024)

اهرم یا لوریج در فارکس چیست؟

اهرم یا Leverage در بازارهای مختلف مثل فارکس، ارز دیجیتال، کامودیتی، بورس و دیگر بازارها ارائه می شود. اما این اهرم در بازار فارکس نسبت به بقیه بازارها بالاتر است و تریدرهای فارکس می توانند در موقعیت های بزرگتری وارد شوند. دلیل لوریج بالا در فارکس هم مارجین پایین آن است که ادامه این مطلب بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.

اهرم راهی است برای تریدرها تا سرمایه مورد نیازشان برای قرار گرفتن در موقعیت های بزرگ تر را قرض بگیرند. با سرمایه کم تریدر قادر خواهد بود حجم بیشتری از معاملات را کنترل کند. در نتیجه سود او بیشتر می شود. این سود بیشتر به معنای آن است که احتمال ضرر بیشتر هم وجود دارد و لوریج همان قدر که به سود تریدر است می تواند به ضررش هم تمام شود.

در فارکس اهرم از 1:5 است تا 1:3000 اما معمولا از اهرم 1:100 استفاده می شود. به این معنا که اگر تریدر 10 دلار سرمایه داشته باشد می تواند وارد معامله ای با ارزش 1000 دلار شود. هر چه این لوریج بالاتر باشد، هم احتمال سود و هم احتمال ضرر بالا می رود.

توصیه می شود تریدرهای مبتدی به سراغ اهرم یا لوریج در فارکس نروند و معاملات خود را با نسبت 1:1 یا همان بدون اهرم انجام بدهند.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

مارجین و اهرم چه رابطه یا با هم دارند؟

حالا که با اهرم معاملاتی (Leverage) آشنا شدیم و متوجه شدیم که در فارکس مارجین کم است و همین باعث شده لوریج بالا باشد. اما منظورمان از مارجین چیست؟

مارجین مقدار سرمایه اولیه است که باید برای باز کردن حساب دارای اهرم یا لوریج در گرو بروکر بگذارید. وقتی در فارکس با مارجین ترید می کنید، تنها درصدی از ارزش موقعیت معاملاتی را پرداخت می کنید که به عنوان کارمزد در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر مارجین سرمایه اولیه شماست و تنها به عنوان ضمانت در گرو بروکر می ماند و اهرم درصدی از آن است که باید در ارزای ورود به معاملات بزرگ تر به بروکر می پردازید.

مارجین در همه بروکرها یکسان نیست. اما معمولا برای جفت ارزهایی که زیاد ترید می شوند، مانند EUR/USD، USD/JPY و GBP/USD شرط مارجین 3.3% است.

برای محاسبه لوریج کافیست حجم معاملات را بر مارجین (مقدار سرمایه اولیه) تقسیم کنید.

مارجین و اهرم چه رابطه یا با هم دارند؟

 

بیشتر یخوانید: حداقل سرمایه برای شروع ترید در فارکس

مزایای استفاده از اهرم در فارکس

درست است که لوریج با خود ریسک های زیادی را به ویژه برای تریدرهای غیرحرفه ای به دنبال دارد، اما مزایای زیادی که دارد باعث شده معامله گران در استفاده از آن ترغیب شوند.

مزایای استفاده از اهرم در فارکس

+ افزایش سود معاملات فارکس

به کمک اهرم یا لوریج مناسب، هم تریدرهای مبتدی و هم تریدرهای حرفه ای می توانند درآمد و سود خود را افزایش دهند. برای مثال اگر تنها سرمایه شما 1000 دلار است، می توانید از اهرم 1:50 معاملات فارکس استفاده کنید و به جای 1000 دلار، وارد ترید 50.000 دلاری شوید. به ویژه اگر تریدر مبتدی هستید، لوریج های پایین راه خوبی برای شما هستند تا سود خود را افزایش دهید و نیازی هم نباشد سرمایه اولیه زیادی داشته باشید.

+ استفاده از لوریج با سرمایه کم

پراپ فرم ها حساب شما را با سرمایه موردنیاز برای ترید تامین می کنند. اما حساب های بروکرهای فارکس به هزینه ورودی مشخصی نیاز دارند. خوشبختانه اگر در فارکس برای حساب ها لوریج در نظر بگیرید این هزینه اولیه بسیار کم خواهد بود. حداقل سرمایه برای باز کردن موقعیت معاملاتی در ارزهایی که بیشتر ترید می شوند، 100.000 است. اما چون هر کسی نمی تواند این 100.000 واحد ارز را تهیه کند، لوریج یا اهرم به کمک ترید می آید تا این نبود سرمایه کافی را جبران کند. پس حتی اگر 50 یا 100 دلار دارید، باز هم می توانید در بازار فارکس موقعیت معاملاتی خوب باز کنید.

+ استفاده راحت اهرم

اگر شما بخواهید از بانک وام بگیرید کلی دردسر دارد. اما استفاده از لوریج در معاملات فارکس راحت است و هر زمان که بخواهید می توانید با سرمایه کم از لوریج در معاملاتتان استفاده کنید.

+ دسترسی به موقعیت های معاملاتی سودآور

معمولا تریدرها یا سرمایه کمی برای ورود به موقعیت های معاملاتی دارند، یا خود نمی خواهد تمام سرمایه شان را وارد معاملات کنند. در نتیجه نمی توانند در موقعیت های معاملاتی بزرگ ترید کنند و به سود زیاد برسند. اما اهرم یا لوریج (Leverage) فرصت خوبی را فراهم کرده تا معامله گر بتواند با سرمایه اولیه کم، به موقعیت های بزرگ تری دسترسی پیدا کند.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

مدیریت ریسک های استفاده از اهرم (Leverage) در معاملات فارکس

شما به کمک لوریج به سود بیشتر و موقعیت های معاملاتی بزرگ تر دسترسی پیدا می کنید؛ اما این ترفند و ابزار معاملاتی به همان میزان که سود دارد، می تواند ضرر هم داشته باشد. باید استراتژی مدیریت ریسک کارآمدی داشته باشید تا بتوانید ریسک هایی که با اهرم معاملاتی همراه است را کنترل و محدود کنید. حتی بروکرهای فارکس که لوریج بالا ارائه می دهند، ابزارهای مدیریت ریسک کلیدی هم در اختیار ترید می گذارند تا بتوانند ریسک های احتمالی را کاهش دهند. دو ابزار مدیریت ریسک زیر دو نمونه پرکاربرد این ابزارهای مدیریت ریسک در استفاده از لوریج هستند:

– دستورات حد ضرر

دستور حد ضرر سعی دارد با بستن ترید متضرر به کمک قیمتی که شما تعیین کرده اید، شما را از ضرر بیش از حد دور کند. در واقع شما دستور می دهید وقتی ضرر به حد مشخصی رسید، به صورت خودکار از ترید خارج شوید.

دستور تریلینگ استاپ (trailing stop-loss​) هم داریم که کمی از دستور حد ضرر در خارج کردن تریدر از معامله متضرر متفاوت است. تریلینگ استاپ به صورت درصدی کار می کند. به این صورت که وقتی قیمت در جهت حرکت شماست و سود کردید، این سقف سرمایه قفل می شود و آنقدر ادامه پیدا می کند تا اگر درصدی از سق سرمایه ضرر کردید، از ترید خارج شوید.

– دستورات حد سود

دستور حد سود هم مثل دستور حد ضرر کار می کند. با این تفاوت که روی سود شما تمرکز دارد. وقتی به حد سود مشخصی که خودتان از پیش تعیین کرده بودید، برسید، ترید به صورت خودکار بسته می شود.

 

بیشتر بخوانید:معرفی بهترین استراتژی‌های پراپ تریدینگ

بهترین اهرم یا لوریج برای تریدرهای مبتدی چیست؟

وقتی تازه وارد فارکس می شوید به سمت لوریج های بالا ترغیب می شوید تا سریعا به سود بالا برسید. حق هم دارید! همه ما می خواهیم سریع تر سرمایه مان را افزایش دهیم و وقتی از لوریج صحبت می شود و آن سرمایه کمی که بابت موقعیت های معاملاتی بزرگ می پردازیم، بسیار جذاب است.

اما قطعا ترید با لوریج بالا به هیچ عنوان در ابتدای کار برای تریدرهای مبتدی پیشنهاد نمی شود. بهتر است تا جای ممکن از لوریج یا اهرم بالا در ترید خود دوری کنید تا مهارت های لازم را به اندازه کافی به دست بیاورید و کم کم میزان لوریج را بالا ببرید.

–> ممکن است اهرم خلاف هدف شما حرکت کند. چرا؟

اولا اگر در ابتدای ترید جایی را اشتباه بروید، این اشتباه به اشتباهی گران تبدیل می شود و حسابتان را از دست می دهید. همچنین اهرم یا لوریج بالا باعث می شود اورترید کنید و تریدهای بیش از حد انجام دهید. که خب برای معامله گران مبتدی هم گران تمام می شود و هم گیج کننده و ناامیدکننده است.

شما اگر در حسابتان 100.000 دلار داشته باشید و بخواهید از لوریج 1:2 استفاده کنید، بروکر علاوه بر 100.000 خودتان، 100.000 دلار دیگر را در حسابتان می گذارد تا بتوانید معاملات بزرگ تر انجام دهید.
هدف پشت آن هم این است که با هر 1% حرکت در بازار، یا 2% سود می کنید یا 2% ضرر. یا اگر لوریج 1:5 استفاده کردید و با هر 5% حرکت، یا 10% ضرر می کنید یا 10% ضرر.

بهترین کار برای تریدرهای مبتدی اسن است که قدم به قدم و با افزایش مهارت هایشان لوریج را بالا ببرند و در همان ابتدا از اهرم یا لوریج بالا در فارکس استفاده نکنند.

همین حالا حساب خودت رو بخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *