خبر CPI چیست و چه تاثیری در ترید یا معامله گری دارد؟

خبر cpi چیست و چه تاثیری در ترید یا معامله گری دارد؟

زمانی که می خواهید استراتژی معاملاتی خود را تعیین کنید، ممکن است شنیده باشید که تریدرها، شرکت ها و اخبار کلمه CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده را به کار برده باشند. اما CPI چیست و چه کاربردی برای تریدرها دارد؟

شاخص قیمت مصرف کننده (Consumer Price Index) از جمله شاخص هایی است که در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس به کار می رود تا رشد و افت اقتصادی و تغییرات مالی در صنایع و شرکت های بزرگ را بررسی کند. و از آن جایی که CPI با عوامل اقتصادی رو به رو است و به دنبال پیدا کردن تغییرات قیمت و تاثیر آن در دنیای مالی از جمله دنیای تریدینگ است، می تواند شاخص بسیار مفیدی برای تریدرها و معامله گران باشد.

در این مطلب قصد داریم با مفهوم خبر CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده آشنا شویم و به شما از کاربرد آن در تریدینگ، نحوه محاسبه CPI و استفاده از آن بگوییم. با پراپ پلاس همراه باشید.

مفهوم خبر CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده

شاخص قیمت مصرف کننده (Consumer Price Index) مهم ترین شاخص اقتصادی در بررسی نرخ تورم و هزینه زندگی در یک کشور است. این شاخص مجموعه ای از کالاها و خدمات را در سبد مصرفی در نظر می گیرد و میانگین تغییر قیمت های آن را محاسبه می کند.

اساسا CPI ماهانه منتشر می شود. اما با این حال گزارشات فصلی و سالانه آن را هم می بینیم. انتشار دوره ای گزارشات CPI باعث می شود تا بتوانیم تغییر در قیمت هر کالا را به صورت تک و همچنین در سبک کالای مصرفی در دوره زمانی مشخصی محاسبه و تجزیه و تحلیل کنیم.

CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده برای اولین بار در جنگ جهانی اول به وجود آمد. دقیقا زمانی که موج غیرعادی از قیمت ها باعث شد که شاخصی تعیین شود تا هزینه های زندگی را محاسبه کنند. همان موقع برای CPI عدد پایه 100 در نظر گرفته شد.

وقتی ببینیم که CPI 140 است، به این معنا است که تورم 40 درصد بیشتر از دوران 1984 است. امروزه خبر CPI به عنوان اندیکاتور اصلی برای تورم در نظر گرفته می شود که به بانک های مرکزی این امکان را می دهد تا سیاست پولی خود را با اهداف تورم خود تطبیق دهند.

سطح ثابت تورم (برای مثال 2 %) برای رشد اقتصادی ضروری است. شاخص قیمت مصرف کننده مانند هر اندیکاتور تورمی، یک اندیکاتور تاخیری است. چرا که تغییرات در دوره قبل را نشان می دهد. زمانی که کشوری گزارش CPI خود را منتشر کند، نتایج به صورت درصد تغییرات نسبت به دفعه قبل نشان داده می شوند.

اگر نتیجه مثبت باشد، قیمت مصرف کننده افزایش یافته و نرخ تورم رو به افزایش است. در مقابل اگر نتیجه منفی باشد، مصرف کننده هم کمتر هزینه می کند و نرخ تورم هم کمتر است.

واکنش بازار به این تغییرات و نرخ تورم به شرایط اقتصادی آن کشور بستگی دارد. برای مثال در شرایط اقتصادی معمولی، افزایش CPI باعث می شود تا بانک مرکزی نرخ بهره خود را افزایش دهد که این موضوع به ارزش پول می افزاید و باعث می شود تریدرها و معامله گران بیشتر سرمایه گذاری کنند.

حالا اگر تورم خیلی زیاد باشد، درآمد شهروندان کشور با خرج آن ها همخوانی ندارد و باعث می شود مصرف کننده به مرور خرید خود را کم و کمتر کندو که در نتیجه باعث می شود که تریدرهای هم از سرمایه گذاری دوری کنند.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

کاربرد CPI در ترید یا معامله گری

بازارهای مالی از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرند و خبر CPI یکی از مهم ترین های آن ها است. چرا که شاخص قیمت مصرف کننده در عملکرد ترید تاثیر به سزایی دارد.

از مهم ترین مسائلی که تریدرها باید به آن در تریدینگ توجه کنند مسائل اقتصادی جهان و تاثیر آن بر بازارهای مالی از جمله بازار فارکس و بازار سهام است. چرا که رشد اقتصادی و تورم در سیاست های بانک های جهانی تاثیر می گذارند و می توانند در افزایش و کاهش ارزش جفت ارزها و دارایی ها اثر مثبت یا منفی بگذارند.

وقتی تورم باعث افزایش ریسک رشد اقتصادی می شود، می تواند روی قیمت دارایی ها هم تاثیر بگذارد و تریدر هم ریسک های موجود را می تواند از طریق سرمایه گذاری در دارایی هایی که در این شرایط وضعیت خوبی پیدا می کنند، کاهش دهد.

تریدرهای حرفه ای هم می توانند سوآپ تورمی خریداری کنند و از طریق این استراتژی تریدر قرارداد مشتقه تهیه کند که باعث می شود تریدر بتواند پرداختی هایی بر پایه تغییرات CPI داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ چیست و چه مزایایی برای تریدرها دارد؟

نحوه محاسبه CPI

شاخص قیمت مصرف کننده نرخ تورم قیمت های مصرف کننده را اندازه گیری می کند و به عبارت دیگر از تغییر قیمت ها میانگین گیری می کند. اما چگونه این کار را انجام می دهد؟ سبد کالا و خدمات مصرفی را تهیه می کند که این سبد CPI شامل 80 زیر شاخص از 8 دسته مختلف است و کالاهای آن از لباس و موادغذایی گرفته تا صنعت خانه و حمل و نقل را در بر می گیرد.

سه فرمول شاخص قیمت مصرف کننده

نحوه محاسبه سبد کالاهای مصرفی در هر منطقه و کشور ممکن است با هم متفاوت باشد. و سه شاخص CPI داریم که می توانیم از طریق آن شاخص قیمت را اندازه گیری کنیم:

  • لاسپیرز (Laspeyres)
  • پاشه (Paasche)
  • فیشر (Fischer)

– روش لاسپیرز (Laspeyres)

اگر بخواهیم از فرمول لاسپیرز برای محاسبه شاخص قیمت استفاده کنیم باید قیمت فعلی ارزش سبد مصرفی سال پایه را به ارزش سبد مصرفی سال پایه تقسیم کنیم. سپس نتیجه را در عدد 100 ضرب کنیم. پس از درصد تغییر قیمت نسبت به سال پایه را داریم.

برای محاسبه دقیق به فرمول زیر توجه کنید:

شاخص قیمت مصرف کننده = (قیمت کالا در سال جاری * تعداد کالا در سال پایه) / (قیمت کالا در سال پایه * تعداد کالا در سال پایه) * 100

– روش پاشه (Paasche)

در این فرمول باید قیمت سال فعلی ارزش سبد مصرفی سال جاری را به قیمت سال پایه ارزش سبد مصرفی سال جاری تقسیم می کنیم. و نتیجه را در 100 می کنیم.

برای محاسبه دقیق به فرمول زیر توجه کنید:

شاخص قیمت مصرف کننده = (قیمت کالا در سال جاری * تعداد کالا در سال جاری) / (قیمت کالا در سال پایه * تعداد کالا در سال جاری) * 100

– روش فیشر (Fischer)

در فرمول فیشر برای اندازه گیری CPI میانگینی از ضرب دو عددی که از فرمول پاشه و فرمول لاسپیرز به دست آورده ایم را محاسبه می کنیم.

هر محاسبه CPI نرخی را میان قیمت سبد مصرفی سال جاری و سال پایه را به ما می دهند. توجه داشته باشید که نرخی که به ما داده می شود به درصد است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین بروکرها برای اسکالپ کردن

نحوه محاسبه نرخ تورم از CPI

به این دلیل که نرخ تورم به صورت تغییر درصدیِ شاخص قیمت اندازه گیری می شود، ارزش CPI به طور دقیق محاسبه می شود.

فرمول نرخ تورم به صورت زیر است:

نرخ تورم = شاخص قیمت مصرف کننده در سال جاری _ شاخص قیمت مصرف کننده در سال پایه / شاخص قیمت مصرف کننده در سال پایه

در بازارهای مالی، نرخ تورم تغییرات نرخ بهره در آینده بازار و همچنین تاثیر لحظه ای آن روی قیمت های جاری را نشان می دهد.

 

بیشتر بخوانید: مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ + بهترین استراتژی‌ها

ترید با انتشار خبر CPI

اخبار CPI به عنوان مهم ترین اندیکاتور اقتصادی و موثر در رشد اقتصادی و نرخ تورم، در تصمیمات سیاست های پولی بانک های مرکزی تاثیر زیادی دارند. بانک مرکزی هر کشوری برای رشد اقتصادی و سلامت مالی کشور موظف است که سیاست های پولی را طراحی و اجرا کند.

در نتیجه تورم بحث مهمی در رشد اقتصادی محسوب می شود و اساسا هدف این است که تورم بین 2 تا 3 درصد نگه داشته شود. بانک های مرکزی هم از نرخ بهره استفاده می کنند و برای کنترل و مدیریت تورم از آن استفاده می کنند.

تصمیمات مربوط به نرخ بهره همیشه مبحث شماره یک در نشست ها و رویدادهای اقتصادی بوده است و همیشه هم تاثیر به سزایی روی ارزش ارزها داشته است.

از آن جایی که بانک های مرکزی تصمیم گرفته اند که بر اساس عملکرد نرخ تورم نرخ بهره را کم یا زیاد کنند، خبر CPI هم برای تریدرها و معامله گران زیادی اهمیت بالایی پیدا کرده و به شدت روی بازار و ارزش دارایی ها تاثیر گذاشته است. با انتشار خبر CPI نوسان وسیعی هم در بازار مالی به ویژه در جفت ارزهای فارکس به وجود می آید.

دو روش برای بررسی خبر CPI وجود دارد. یکی از آن ها مقایسه خبر فعلی با خبر قبلی است و دیگری بررسی خبر فعلی بر اساس اهداف بانک مرکزی است.

در هر دو حالت نتیجه روی نوسان بازار تاثیر می گذارد و باعث ایجاد موقعیت های معاملاتی کوتاه مدت در استراتژی نیوز تریدینگ می شود.

مثلا فرض کنید که U.S. قرار است ماهانه گزارش و خبر CPI منتشر کند. پیش بینی 1.3 % است و نتیجه قبلی 1.1 % بوده. پس تجزیه و تحلیل ها نشان می دهند که شاخص قیمت مصرف کننده افزایش پیدا کند. وقتی خبر منتشر می شود، عدد اعلامی 1.5 % است و از پیش بینی ها پیش گرفته.

پس انتظار می رود که نرخ بهره افزایش یابد و تریدرها سعی می کنند دلار آمریکا آمریکا بخرند تا سود کنند. در این شرایط جفت ارزهایی مثل EUR/USD و USD/CAD ارزششان افزایش می یابد ولی دارایی هایی مانند سهام Apple و شاخص US_Tech100 ارششان کم می شود.

 

بیشتر بخوانید: توصیه های طلایی برای تریدرها که باید بدانند!

گزارشات مهم CPI در جهان

گزارش CPI نام های مختلف و وزن متفاوتی را در کشورهای مختلف دارد. بعضی از آن ها شاخص لاسپیرز و برخی شاخص های فیشر هستند ولی همگی روی بازارهای مالی تاثیر به سزایی دارند.

موارد زیر از جمله خبرهای CPI هستند:

  • USA
  • EU
  • UK
  • Canada
  • Japan
  • China
  • Australia

هر یک از این گزارش ها برای یک منطقه خاص هستند و انتشار آن ها هم اساسا ماهانه و سالانه است. و هر یک روی دارایی خاصی تاثیر خود را نشان می دهند.

از شاخص قیمت مصرف کننده چه استفاده ای می شود؟

خبر CPI (Consumer Price Index) برای تخمین زدن می زان تورم و ایجاد تصمیمات در راستای سیاست های مالی بانک های مرکزی و فدرال رزرو مورد استفاده قرار می گیرد. حتی شاهد استفاده از CPI در کسب و کارهای مختلف و توسط مصرف کننده های مختلف هستیم که از این شاخص برای تصمیمات اقتصادی خود استفاده می کنند.

– فدرال رزرو

فدرال رزرو برای تعیین سیاست های مالی خود از CPI استفاده می کند و با هدف نگه داشتن تورم در 2 درصد عمل می کند. و حتی نرخ بهره را نیز بر اساس نرخ تورم و CPI تعیین می کند.

– مسکن

استفاده CPI را حتی در مسکن هم می بینیم. نرخ بهره تاثیر مستقیمی از نرخ تورم می گیرد. وقتی نرخ تورم بالا برود شاهد افزایش نرخ اجاره بها و وام ها هم هستیم. پس قدرت خرید و اجاره مسکن رابطه مستقیمی با شاخص قیمت مصرف کننده دارد.

– بازارهای مالی

CPI در تعیین سیاست های دولت اثرگذار است. کاهش یا افزایش شاخص قیمت مصرف کننده نرخ تورم را تعیین می کند و این موضوع می تواند در قدرت خرید افراد تاثیر بگذارد. حتی تریدرها و سرمایه گذاران هم بر اساس CPI می توانند پیش بینی کنند که دارایی خاصی در آینده سودآور است یا نه و بر اساس آن سرمایه گذاری کنند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش ترید بدون سرمایه

سخن پایانی

خبر CPI (Consumer Price Index) نشان دهنده تصمیمات بانک های مرکزی در مورد نرخ بهره هستند. در نتیجه قیمت ارزها هم مستقیما تحت تاثیر قرار می گیرند. تریدرها و معامله گران در این شرایط خبرها و گزارشات شاخص قیمت مصرف کننده را دنبال می کنند تا بازار و ارزش دارایی ها را پیش بینی کنند و در موقعیت های معاملاتی پرسودتر سرمایه گذاری کنند.

خبرهای ماهانه و حتی سالانه CPI باعث افزایش فعالیت های تریدینگ می شود و همین موضوع باعث نوسان قیمت می شود. پس در این شرایط بهتر است با پلتفرم معاملاتی ای همکاری کنید که از ابزارهای تریدینگ قوی برای پیش بینی بازار و فعالیت در آن استفاده می کنند.

پراپ پلاس با قرار دادن ابزارهای کاربردی و حساب های تریدینگ مختلف به تریدرهای خود سعی دارد در جهت موفقیت تریدرهای خود پیش برود و اهداف معاملاتی معامله گران خود را اجرایی می کند.

همین حالا حساب خودت رو بخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *