در فارکس چه چیزهایی معامله میشه؟

در فارکس چه چیزهایی معامله میشه؟

بازار فارکس از بزرگ ترین بازارهای معاملات در جهان است و گستردگی آن باعث شده است تریدرهای زیادی برای رسیدن به سود بیشتر به سراغ آن بیایند.
در فارکس دارایی های مختلفی ترید می شوند و همین موضوع باعث شده تریدرها با سبک معاملاتی و استراتژی های تریدینگ مختلف به سراغ بازار فارکس بروند. اما چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟ جواب ساده آن “پول” است.

شما در فارکس کالایی را به حساب مالکیت آن خریداری نمی کنید. معامله گر در معاملات تنها برای رسیدن به سود حاصل از تغییرات قیمت ترید می کند. قیمت ها در بازار نوسانات زیادی دارند و این فرصت خوبی برای تریدر است تا بتواند در بازار فارکس به سود برسد.

هرگاه صحبت از بازار فارکس می شود، احتمالا همگی به یاد جفت ارزها می افتیم و فکر می کنیم جفت ارزها تنها دارایی هایی هستند که در فارکس معامله می شوند. اما این گونه نیست و تنوع دارایی ها و نمادها برای معامله در فارکس بالاست که در ادامه به بررسی این دارایی ها می پردازیم.

بازار فارکس چگونه بازاری است؟

بازار فارکس مانند بازار بورس نیست که کالایی را بخرید یا سهام بخشی از یک شرکت را خریداری کنید تا در گذر زمان ارزش آن کالا بالا برود و به سود برسید. بازار فارکس ممکن است برای خیلی ها گیج کننده به نظر برسد.

فارکس بازاری غیرمتمرکز است و قیمت ها دائما نوسان دارند و در حال تغییر هستند. فارکس بازار بزرگی است که حجم معاملاتی بالایی دارد و تمام تریدرها حتی ایرانیان در هر نقطه از جهان به این بازار دسترسی دارند و می توانند از موقعیت های معاملاتی مختلف در جلسات معاملاتی متنوع آن ترید کنند.

در فارکس می توانید انواع حساب فارکس را با توجه به بروکر یا پراپ فرم خود انتخاب کنید و سبک معاملاتی خود را در آن اعمال کنید. حساب استاندارد، حساب اسلامی، حساب دمو و حساب ECN از جمله حساب های پر طرف در میان تریدرها هستند.

از آن جایی که بازار فارکس بازاری پر از ریسک است بهتر است پیش از ورود به معاملات با دارایی هایی که در آن معامله می شود، انواع تحلیل ها، پراپ فرم های معتبر و پلتفرم های معاملاتی مناسب و استراتژی های معاملاتی به اندازه کافی آشنا شده باشید و در تشخیص و اعمال آن ها مهارت کافی به دست آورده باشید.

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

چه چیزی در فارکس معامله می شود؟

تریدر می تواند در فارکس دارایی های مختلفی را ترید کند. اما بزرگ ترین دارایی که حجم بسیاری از معاملات را در فارکس به خود اختصاص می دهد جفت ارزها هستند. تریدر به راحتی می تواند در هر روز از هفته از اختلاف قیمت جفت ارزها به سود برسد.

دارایی کلیدی در بازار فارکس جفت ارزها هستند که برای مثال به صورت EUR/USD یا GBP/JPY نشان داده می شوند. هر جفت ارز در مقابل هم قرار می گیرند و نوسان قیمت ها گاهی به شکلی می شود که تریدر از آن به سود می رسد.

اما از بهترین مزایای بازار فارکس آن است که تریدر تنها به جفت ارزها (Currency Pairs) محدود نیست و می تواند کالا (Commodity)، سهام (Stocks)، شاخص ها (Indices)، ارز دیجیتال (Cryptocurrency)و اوراق قرضه (Bonds) را نیز معامله کند. در ادامه به بررسی هر یک از دارایی در بازار فارکس می پردازیم.

1. جفت ارزها (Currency Pairs)

اصلی ترین دارایی هایی که در فارکس معامله می شوند جفت ارزها هستند. منظورمان از جفت ارز، ارزهای دو کشور مختلف است که در مقابل هم قرار می گیرند. برای مثال دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن قرار می گیرد و به این صورت نشان داده می شود: USD/JPY. ارز اولی که لیست می شود به عنوان ارز پایه و ارز دوم هم به ارز مظنه شناخته می شود.

جفت ارزها ارزش یک ارز را در مقابل ارز دیگر مقایسه می کند یا به عبارتی ارزش ارز پایه را نسبت به ارز دوم یا مظنه می سنجد. و این نشان می دهد که چه قدر ارز مظنه نیاز است تا بتوان یک واحد از ارز پایه را خرید. مثلا در مثال USD/JPY، دلار آمریکا در واقع ارز پایه است و ین ژاپن ارز مظنه است. و USD/JPY این گونه خوانده می شود: دلار آمریکا به ین ژاپن.

جفت ارزها که از مهم ترین دارایی های قابل معامله در بازار فارکس به حساب می آیند دو سه دسته قرار می گیرند. جفت ارزهای اصلی (Major Pairs) ، جفت ارزهای فرعی (Minor Pairs) و جفت ارزهای غیر معمول (Exotic Pairs) سه نوع از جفت ارزهای فارکس هستند.

جفت ارز EUR/USD از جفت هایی است که بیشتر از بقیه جفت ارزها در جهان ترید می شود و آن هم بخاطر آن است که نقدشوندگی بالایی دارند.

حالا جفت ارزهایی که در یکی از ارزهای آن دلار آمریکا (USD) باشد، جفت ارزهای اصلی خوانده می شود. جفت هایی اصلی که در فارکس ترید می شوند عبارتند از:

  • USD/JPY (دلار آمریکا به ین ژاپن)
  • USD/CAD (دلار آمریکا به دلار کانادا)
  • EUR/USD (یورو به دلار آمریکا)
  • GBP/USD (پوند به دلار آمریکا)
  • NZD/USD (دلار نیوزیلند به دلار آمریکا)
  • USD/CHF (دلار به فرانک سوئیس)
  • AUD/USD (دلار استرالیا به دلار آمریکا)

و آن دسته از جفت ارزهایی که هیچ یک از آن ها دلار آمریکا نباشد، به جفت ارز فرعی شناخته می شود. این جفت ارزها اسپرد بالاتری دارند و به اندازه جفت های اصلی نقدینگی ندارند.

  • EUR/GBP (یورو به پوند)
  • GBP/JPY (پوند به ین)
  • EUR/CHF (یورو به فرانک سوئیس)

جفت ارزهای غیرمعمول ارزهای کشورهای در حال توسعه است که در مقابل هم قرار می گیرند. این ارزها نقدینگی کمتری دارند.

  • USD/SGD (دلار آمریکا به دلار سنگاپور)

 

بیشتر بخوانید: بازار فارکس چیست؟ و چگونه وارد آن شویم؟

2. کالا (Commodity)

تریدرها می توانند در بازار فارکس از کامودیتی ها یا کالاها هم به درآمد دلاری برسند و از نوسانات قیمت کالاها بهره ببرند. کامودیتی ها هر کالای طبیعی هستند که انسان ها، حیوانات و صنعت از اون ها استفاده می کنه. اما کالا در فارکس چیست و به چه دارایی هایی کامودیتی می گویند؟ کامودیتی، کالای فیزیکی قابل معامله در بازارهای مالی است که تریدرهای فارکس هم می توانند از نوسان قیمت آن ها بهره ببرند. طلا، نفت خام و گاز طبیعی از جمله کامودیتی هایی هستند.

دو نوع کامودیتی داریم که یکی کالای سخت و دیگری کالای نرم است. کالاهای نرم محصولات کشاورزی هستند و مورد استفاده انسان و حیوانات هستند. در مقابل کالاهای سخت کالاهایی مثل فلزات و نفت هستند و برای صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. و تریدر در معامله و ترید این کالاها قصد دارد از نوسان قیمت و بالا و پایین شدن بازار این کالاها به سود برسد.

10 کالایی که تریدرها بیشتر در فارس به سراغ آن می روند: طلا، نقره، نفت خام، گاز طبیعی، مس، قهوه، سویا، سنگ آهن، ذرت و فولاد.

اما چطور می شود کالاها را در فارکس معامله کرد؟ تریدر می تواند روی جفت ارز کامودیتی مورد پشتیبانی تمرکز کند و روی آن ها تریدر کند. یکی از معروف ترین مثال ها جفت ارز XAU/USD است که ارزش انس طلا را در مقابل دلار آمریکا نشان می دهد. و مثال دیگر XAG/USD است که قیمت هر انس نقره را در مقابل دلار آمریکا نشان می دهد.

3. سهام (Stocks)

سهام در فارکس به گونه است که شما قرار نیست صاحب بخشی از سهام شرکت باشید و شما تنها در چارچوب قراردادهای CFD پیش می روید و از نوسان قیمت هر سهم سود می برید.

برخی از بروکرها می توانند سهام های کشورهای مختلفی را در اختیار تریدرهای خود قرار دهند از تغییرات قیمت آن ها در بازار استفاده کنند و از نوسانات سهام شرکت های بزرگی مثل اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت بهره ببرنند. مهم ترین کاری که تریدر باید انجام دهد این است که با بررسی بازار و تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال جهت حرکت قیمت را شناسایی کند و در قالب قراردادهای CFD معامله کند.

4. شاخص ها (Indices)

وقتی از شاخص ها در بازار فارکس صحبت می کنیم به ارزش سهام شرکت های متفاوت اشاره می کنیم. عوامل مختلفی روی شاخص تاثیر می گذارد و معامله گران می توانند از تغییرات قیمت آن ها به سود برسند.

در کل این شاخص ها به دو دسته تقسیم می شوند: یا ارزش شرکت های بورسی را نشان می دهد یا ارزش یک ارز را در قابل ارزهای دیگر را ارزیابی می کند.

برای مثال از مهم ترین شاخص ها در بازار شاخص داوجونز یا DJIA است و از 30 شرکت بورس آمریکا تشکیل شده و ارزش بورس های نیویورک ( NYSE) و نزدک (NASDAQ) را می سنجد که شامل بوئینگ، مایکروسافت و اپل است.

بر اساس قراردادهای CDF تریدر از نوسان قیمت شاخص های بورسی و ارزی می تواند در بازار به سود برسد و از مهم ترین شاخص ها می تواند به US500، US Tech 100، CAC 40، Nikkei 225 و China A50 اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: سخنان معروف تریدرهای بزرگ دنیا

5. ارز دیجیتال (Cryptocurrency)

کریپتوکارنسی ها نوعی ارز هستند که به صورت دیجیتال و الکترونیکی در دسترس هستند و از رمزنگاری برای تراکنشات امن استفاده می کنند و بر مبنای صفر و یک هستند. هی واسطه ای برای انتقال رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال وجود ندارد و نظارت مرکزی در آن نیست.

اما ارز دیجیتال در فارکس چیست و چگونه معامله می شود؟ معامله ارزهای دیجیتال نیز باید در قالب قراردادهای CDF صورت بگیرد. در حالت عادی شما ارز دیجیتال رو خریداری می کنید و مالک آن می شوید. ولی روش دیگری هم است که درواقع قرارداد تفاوت قیمت می بندید و از نوسانات قیمت خرید و فروش ارز دیجیتال مثل بیت کوین به سود می رسند. از دیگر نمادهای ارز دیجیتال که می توانید در بازار فارکس معامله کنید: بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (ETH) و لایت کوین (LTC).

6. اوراق قرضه (Bonds)

از دیگر چیزهایی که می شود در فارکس معامله کرد اوراق قرضه هستند. اوراق قرضه به وامی اشاره دارد که سرمایه گذار به شرکت های خصوصی یا دولت ها می دهد تا با آن کار کنند و پس از مدت مشخص هم پول اصلی را به سرمایه گذار برمی گردانند و سود از پیش تعیین شده. از آن جایی که سود مشخص است و روند کار از پیش تعیین شده است، اوراق قرضه از امن ترین دارایی ها برای معاملات و سرمایه گذاری ها است.

و اما اوراق قرضه در فارکس بر نرخ معاملات تاثیر می گذارد و آن هم به دلیل تاثیر مستقیم اوراق قرضه بر نرخ بهره است. و نرخ بهره یکی از عواملی است که ارزش ارز را تعیین می کند. وقتی نرخ بهره بالا برود، اوراق قرضه اهمیت پیدا می کند و باعث می شود تریدرها به سراغ ارزی بروند که آن اوراق را عرضه می کنند.

 

بیشتر بخوانید: ترس اکثر تریدرها در بازار فارکس چیست؟

نحوه معامله در بازار فارکس

همانطور که گفتیم پیش از هر چیز مطالعه کافی از بازار و دارایی های قابل معامله در فارکس داشته باشید و ببینید می خواهید در کدام دارایی ترید کنید. آیا جفت ارزهای فارکس مد نظر شماست؟ کدام جفت ارز با توجه به شرایط بازار و استراتژی شما برای ترید سودآور است؟

پس از تحقیق و انتخاب دارایی تحلیل های لازم را انجام دهید و ببینید برای دارایی شما بهتر است بخرید یا بفروشید. سپس استراتژی خود را پیش بگیرید و پایند این استراتژی و برنامه معاملاتی خود باشید.

قدم به قدم نحوه معامله فارکس:

نحوه معامله در بازار فارکس

  1. انتخاب بروکر و پراپ فرم معتبر مانند پراپ پلاس
  2. بررسی پلتفرم معاملاتی و استراتژی معاملاتی
  3. باز کردن حساب دمو برای تمرین و کسب مهارت
  4. تحلیل دارایی ها و انتخاب مناسب ترین
  5. باز کردن حساب معاملاتی ریل یا واقعی
  6. خرید و فروش و معامله دارایی ها در فارکس
سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

سخن پایانی

در این مطلب با بازار فارکس و هر چیزی که در فارکس معامله می شود آشنا شدیم. غالبا وقتی صحبت از فارکس می شود تریدرها به یاد جفت ارزها و معامله کردن آن ها می افتند. و درست هم هست. جفت ارزها حجم زیادی از این بازار را تشکیل می دهند و تریدر با پیاده سازی استراتژی های معاملاتی خود می تواند به سود زیادی برسد. و گفتیم جفت ارز EUR/USD (یورو به دلار آمریکا) از پرمعامله ترین جفت ارزها هستند.

اما بازار فارکس تنها به جفت ارزها بسنده نکرده و عملا دارایی های دیگری مانند اوراق قرضه، کامودیتی ها، شاخص ها، سهام و کریپتوکارنسی ها را هم برای معامله گران خود فراهم کرده تا بتوانند از نوسانات قیمت بازار این دارایی ها هم به سود برسند.

 

بیشتر بخوانید: پراپ فرم چیست و چه کمکی به تریدرها میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *