کپی تریدینگ چیست؟ بهترین استراتژی های کپی تریدینگ

یکی از راحت ترین و آسان ترین روش ها برای سود کردن در بازار، کپی کردن ترید معامله گران موفق است. کپی تریدینگ به شما این امکان را می دهد تا به صورت خودکار ترید معامله گری را که تجربه بیشتری دارد کپی کنید و دیگر نگران تجزیه و تحلیل بازار و معاملات نخواهید بود.

کپی تریدینگ (Copy Trading) نوعی استراتژی معاملاتی است که تریدر می تواند به دور از استرس بازار و ریسک های که تریدهای مختلف به همراه دارند، ترید کند و به سود برسد. هر تریدری هم می تواند از این استراتژی استفاده کند و نیازی به دانش فنی خاصی هم ندارد.

خیلی از افراد ممکن است از ورود به معاملات و بازارهای ارز دیجیتال و جفت ارزها بترسند و تصور کنند حتما باید از دانش فنی و قدرت تحلیل بسیار بالایی برخوردار باشند. اما اگر با یک مطالعه کوچک بررسی کنند می بینند استراتژی های معاملاتی ای مانند کپی تریدینگ وجود دارند که معامله گر می تواند بفهمد کسب درآمد از بازار حتی بدون دانش کافی هم ممکن است. در کنار آن افراد موفق بازار و تریدرهای حرفه ای را دنبال کنند و اگر دیدند کارنامه موفقی در معاملات دارند، از معاملات آن ها تقلید کنید.

اما کپی تریدینگ دقیقا چیست و مزایا و معایبی که با خود برای تریدر به همراه دارد چیست؟ در این مقاله قصد داریم با مفهوم کپی تریدینگ و اصطلاحات رایج آن آشنا شویم و ببینیم چه پلتفرم هایی برای کپی تریدینگ ارز دیجیتال مورد استفاده معامله گران قرار می گیرد.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ نوعی سرمایه گذاری و یکی از کاربردی ترین روش های تریدینگ است که معامله گر از تریدهای معامله گران دیگر تقلید می کند و استراتژی ها و هر رویکردی که در ترید خود انجام داده اند را کپی می کنند. بروکرهای زیادی هم سعی کرده اند کپی تریدینگ را با دیگر امکانات در اختیار تریدرها قرار دهند.

بیشتر پلتفرم ها راه آسانی را برای فیلتر کردن نتایج تریدهای معامله گران حرفه ای قرار داده اند و همین موضوع باعث شده تا شما تریدرها بتوانید نتایج و تریدرهایی را بیابید که با تحمل ریسک و استایل تریدینگ شما مطابقت داشته باشد.

وقتی تریدری که دنبال می کنید، تریدی را باز کند، پلتفرم کپی تریدینگ هم همان ترید را در حساب شما باز می کند و این رویکرد کاملا خودکار صورت می گیرد. همچنین می توانید مقدار سرمایه ای که برای ورود به تریدها در نظر دارید و ریسک قابل تحمل تان برای هر ترید را انتخاب کنید.

برای مثال، اگر تریدری که دنبال می کنید معامله خرید طلا با ریسک 5% از سرمایه تریدینگ خود باز کند، همان ترید در حساب شما هم ظاهر می شود. می توانید ریسک به ازای هر ترید را به خواسته خودتان محدود کنید تا اگر تحمل ریسکتان از تریدر دیگر کمتر است، بتوانید آن را مدیریت کنید.

همانطور که می بینیم کپی تریدینگ از راحت ترین و آسان ترین روش ها برای تقلید دانش یک تریدر حرفه ای است. در کپی تریدینگ در واقع شما هیچ نقشی در نتیجه ترید ندارید و با این حال به سود می رسید. ولی همچنان می توانید از تریدی که می خواهید خارج شوید و معاملات جدید باز کنید.

 

با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

سه اقدام مهم در کپی تریدینگ

اگر معامله موفقی در ترید خود می خواهید فردی را دنبال می کنید که دانش کافی دارد و می داند دارد چه کار می کند. در این راه نباید حدس و گمان را دخیل کرد. باید افراد را تحلیل کرد و از روی شواهد تریدر را انتخاب کرد. در واقع ماهیت کپی تریدینگ همین است.

دلیل اصلی برای کپی تریدینگ این است که همان میزان سرمایه ای به دست بیاورید که معامله گران حرفه ای به دست می آورند. در واقع می توان گفت احتمال اشتباه هم در آن کمتر کرد و احتمال موفقیت بالا.

پس قبل از این که به کپی تریدینگ روی بیاورید بهتر است که فرآیند آن را درک کنید و قدرت تحلیل دارایی ها مانند جفت ارزها در بازار فارکس را داشته باشید.

  • قدن اول: باید روی دارایی و پلتفرم معاملاتی خوب سرمایه گذاری کنید. روی بیشتر پلتفرم های تریدینگ گزینه هایی برای دنبال کردن تریدرها برای شما وجود دارد. استانداردهای مختلفی هستند که برای انتخاب معامله گر مورد نظرتان باید به آن توجه کنید. برای مثال تریدری را دنبال کنید که سود بیشتری کسب کرده یا آن هایی که الگوی معامله گری مشخصی را دنبال می کنند.
  • قدم دوم: در قدم بعدی باید سرمایه خود را برای ترید کردن را تعیین کنید و آن مقداری را وارد حساب معاملاتی تان کنید که می توانید از دست دادن آن را تحمل کنید. کار اشتباهی که بسیاری از تریدرها ممکن است مرتکب آن شود این است که تمام سرمایه خود را وارد بازار می کنند و این موضوع به هیچ عنوان توصیه نمی شود. با درصد کمی از کل سرمایه تان شروع کنید و همیشه یادتان باشد که معامله گری همیشه با ریسک همراه است و همانطور که منتظر سود کردن هستید باید خود را برای ضررهای احتمالی نیز آماده کنید.
  • قدم سوم: و قدم سوم و آخر تماشا کردن کردن است! پلتفرم های معاملاتی ای هستند که به صورت خودکار ترید معامله گری را که دنبال می کنید، کپی می کنند. اگر هم بخواهید می توانید خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید و ترید مورد نظرتان را کپی کنید.

 

بیشتر بخوانید: بازار فارکس چیست و چگونه وارد آن بشیم و شروع کنیم؟

کپی تریدینگ چه مزایا و معایبی دارد؟

کپی تریدینگ فکر بسیار خوبی برای به دست آوردن سود بدون دانش کافی است. به راحتی ترید معامله گران حرفه ای را کپی می کنید و در این میان کار خاص و سختی انجام نمی دهید. اما خب مانند هر استراتژی معاملاتی دیگر علاوه بر مزیت های مهم و خوب آن، با معایبی نیز همراه است.

مزایای کپی تریدینگ

مزایای کپی تریدینگ

+ معامله گری خودکار

مهم ترین مزیت کپی تریدینگ قابلیت کپی کردن و تقلید از ترید به صورت خودکار است. تنها کاری که باید بکنید این است که معامله گر حرفه ای را بیابید که نتایج ترید خوبی داشته و به کمک پلتفرم معاملاتی مناسب از تریدهای او تقلید کنید.

 

+ پیدا کردن تریدر

پیدا کردن معامله گری که بتوان روی سبک معاملاتی و استراتژی های او تکیه کرد آسان است. بیشتر پلتفرم های کپی تریدینگ فرصتی را برای شما فراهم می کنند تا متریک هایی مثل نتایج تریدینگ، سود و ضرر، میزان تریدرهای موفق و ناموفق، میانگین ریسک هر ترید و نرخ سود نسبت به ریسک را بررسی کنید.

 

+ درگیر نشدن احساسات

اگر معامله گری مبتدی هستید احساسات شما می تواند در بازار دشمن شما شوند و روی نتایج تریدهایتان تاثیر منفی بگذارند. با کپی تریدینگ دیگر حرفی از درگیری احساسات به میان نمی آید. چرا دیگر مجبور نیستید بازار و ترید را خودتان تحلیل کنید و باعث تصمیماتی به دور از منطق بروید.

 

+ نیاز نداشتن به دانش قوی از بازار

وقتی قرار است ترید معامله گران حرفه ای را که کاملا با معاملات و بازار آشنا هستند کپی کنید، دیگر نیازی به دانش شما نیست و تریدر دیگری این کار را برای شما انجام می دهد.

 

بیشتر بخوانید: نقاط پیوت (Pivot Points) و آموزش معامله با آن

معایب کپی تریدینگ

 

– ناتوانی در کنترل ریسک

همانطور که واضح است تریدر هیچ کنترلی روی تریدی که دارد کپی می کند ندارد. درست است که میزان سرمایه و میزان ریسکی که می تواند تحمل کند را مشخص می کند، اما نتیجه دیگر دست او نیست. اگر معامله گر حرفه ای در ترید خود ضرر کند، شما هم چون همان تریدر را انجام داده اید ضرر می کنید و هیچ کاری از دستتان بر نمی آید. ریسک بازار و ریسک استخراج سرمایه از ترید ناموفق از جمله ریسک هایی هستند که در کپی تریدینگ با آن روبرو می شوید.

اصطلاحات رایج در کپی تریدینگ

در ادامه به بررسی اصطلاحات مهم و کاربردی می پردازیم که ممکن است در کپی تریدینگ با آن روبرو شوید.

  • تنوع معاملات (Diversification): به شما کمک می کند تا ریسک های تریدینگ را با ترکیب استراتژی های معاملاتی مختلف و دارایی ها در بازارهای متنوع کاهش دهید.
  • سرمایه گذار (Investor): به معامله گر یا سرمایه گذاری که ترید معامله گران دیگر را کپی می کند یا از دانش آن ها استفاده می کند.
  • لغزش قیمت (Slippage): تفاوت پیپ میان قیمت دستوری و قیمت اجرایی ترید به لغزش قیمت شناخته می شود. نوسانات بازار و اینترنت ضعیف و عوامل دیگر می تواند روی این تفاوت پیپ تاثیر بگذارد.
  • تحلیل تکنیکال (Technical Analysis): معمولا همان نمودارهایی هستند که تریدر عملکرد قیمت را در طول زمان ببیند و حرکت آینده را پیش بینی کند.
  • افت سرمایه (Drawdown): وقتی اکوئیتی در حساب تریدر کاهش پیدا کند. در واقع مقدار سرمایه ای است که از حساب تریدر به دلیل ضرر کم شده.
  • میرور تریدینگ (Mirror trading): به شما یان امکان را می دهد تا استراتژی تریدرها را مستقیما کپی کنید.
  • سوشال تریدینگ (Social Trading): می توانید سیگنال ها را تغییر دهید و با توجه به برداشت خودتان ترید را انجام دهید.
  • اکوئیتی لاین (Equity Line): نمایش تصویری از سیگنال بالانس حساب معامله گر ارائه دهنده است.
  • مدیریت پول (Money management): برای مدیریت ریسک بسیار مهم است و موفقیت یا عدم موفقیت شما را نشان می دهد. باید بدانید چه قدر از سرمایه تان را حاضرید ریسک کنید و بابت هر ترید چه قدر سرمایه در نظر گرفته اید.
  • حد ضرر (Stop Levels): برای مشخص کردن میزان ضرری است که اگر ترید به آن رسید زا آن خارج شوید.
  • تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis): بیشتر با تحلیل کیفی بازار و معاملات سر و کار دارد.
  • معامله گر ارائه دهنده (Signal Provider): کسی است که سیگنال های را که تریدر باید دنبال کند را شناسایی می کند.

 

بیشتر بخوانید: دراودان (Drawdown) یا افت سرمایه در فارکس چیست؟

نکات کلیدی در راستای استراتژی کپی تریدینگ

با کپی تریدینگ دیگر نیازی نیست استراتژی معاملاتی شخصی داشته باشید. اما کپی تریدینگ همزمان می تواند راهکاری باشد تا با تمام استراتژی معاملاتی سودآور آشنا شوید و بهترین را برای تریدهای آینده انتخاب کنید. اما پیش از آن به این نکات توجه کنید.

نکات کلیدی در راستای استراتژی کپی تریدینگ

1. بازارهای مناسب را می یابید

تمام تریدهایی که معامله گر مورد تقلید شما باز می کند، برای شما هم به صورت خودکار کپی می شود. اگر کمی توجه کنید می دانید در کدام بازار معامله گر شما بیشتر ترید کرده و آیا با سبک و اهداف معاملاتی شما مطابقت دارد یا نه.

2. با ریسک ها و نحوه کنترل آن ها آشنا می شوید

چه قدر می خواهید در کپی تریدینگ ریسک کنید؟ بسیاری از پلتفرم های کپی تریدینگ به شما اجازه می دهند حد ضرر تعیین کنید و میزان سرمایه برای هر ترید را مشخص کنید.

3. با تحلیل بازار آشنا می شوید

ممکن است تصور کنید در کپی تریدینگ قرار نیست با تحلیل بازار خودمان را درگیر کنیم، پس چطور از آن یاد بگیریم؟ درست است. در کپی تریدینگ نمی توانید بازار را مستقیما یاد بگیرید. اما می توانید با نگاه کردن به ترید کپی شده و بررسی و تحلیل خودتان، تغییراتی در ترید ایجاد کنید.

4. می توانید از لوریج استفاده کنید

اگر بخواهید با لوریج کپی تریدینگ انجام دهید همان قدر که سود شما بالا می رود ممکن است ضرر هم بکنید. پس یادتان باشد بهتر است اگر نمی توانید این ریسک را تحمل کنید به سراغ لوریج در کپی تریدینگ نروید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش ترید کردن بدون سرمایه 

بهترین استراتژی های کپی تریدینگ

انواع مختلفی کپی تریدینگ داریم که در ادامه با دو تا از بهترین زیراستراتژی های کپی تریدینگ آشنا می شویم:

  1. میرور تریدینگ (mirror trading)
  2. سوشال تریدینگ (social trading)

– استراتژی کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ

در سوشال تریدینگ به صورت خودکار ترید بقیه معامله گران را کپی نمی کنید. به جای آن ایده ها و اتفاقات بازار را رد و بدل می کنید و در نهایت عملکرد شخصی خودتان را در ترید اعمال می کنید.

پلتفرم های سوشال تریدینگ روش خوبی است تا در مورد تریدینگ از معامله گران با تجربه یاد بگیرید. می فهمید که چرا باید یک سری تریدها را انجام داد و یک سری را نه. یاد می گیرید چطور بازار را تحلیل کنید و آن ها چطور تریدها را مدیریت می کنند.

البته به نوبه خود معایبی هم دارد. سوشال تریدینگ به صورت خودکار انجام نمی شود. بلکه پلتفرمی است برای تبادل اطلاعات و دانش. و در نهایت این خود شما هستید که باید ترید را انجام دهید و نتیجه آن هم در دستان خودتان است. می تواند وقت شما را بگیرد و باید دانش کافی از بازار را در هر صورت به دست بیاورید.

– استراتژی کپی تریدینگ و میرور تریدینگ

می توانیم میرور تریدینگ را زیر شاخه ای از کپی تریدینگ بدانیم اما تفاوتی که این استراتژی با کپی تریدینگ دارد این است که یک استراتژی خاص را کپی می کنید که به صورت الگوریتم های خودکار تریدینگ هستند.

تریدرهای زیادی پشت این استراتژی خودکار تریدینگ هستند و گاهی هم حتی صدها تریدر حرفه ای گرد هم آمده اند و این استراتژی را ساخته اند. دیگر شما از ترید یک معامله گر ترید نمی کنید. بلکه باید استراتژی الگوریتمی پشت هر ترید را کپی کنید. برعکس سوشال تریدینگ و مانند کپی تریدینگ همه چیز خودکار صورت می گیرد.

 

بیشتر بخوانید: مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ + بهترین استراتژی‌ها

مراحل انجام استراتژی کپی تریدینگ

هر تریدری می تواند با باز کردن حساب با یک معامله گر ارائه دهنده، تریدر مورد نظر خود را انتخاب کند و با کلیک روی دکمه ” follow” آن را دنیال کند. همچنین بعضی از پلتفرم های کپی تریدینگ ممکن است از شما بخواهند میزان سرمایه ای که در هر ترید می خواهید بگذارید چقدر است. که این موضع باعث می شود ریسک های موجود را بیشتر تحت کنترل داشته باشید. در ادامه به نکاتی می پیدازیم که بتوانید سریعا کپی تریدینگ خود را آغاز کنیم.

مراحل انجام استراتژی کپی تریدینگ

1. حساب معاملاتی خود را باز کنید

حساب ریل با معامله گر ارائه دهنده باز کنید و این اولین قدم شما محسوب می شود. کار راحتی است. فرم ثبت نام را پر کنید، واریزی اولیه را انجام دهید و وقتی تاییدیه حساب خود را دریافت کردید می تواند معامله گران حرفه ای را دنبال کنید.

2. تریدر خود را انتخاب کنید

حالا که حساب معاملاتی مشا آماده است، وقت آن است که تریدر را دنبال کنید. و این قیمت از وقت گیر ترین قیمت های کپی تریدینگ است. اما به کمک پلتفرم های کپی تریدینگ با فیلتر کردن متریک ها می تواندی تریدر مناسب را بیابید.

وقتی دارید تریدر مورد نظر خود را انتخاب می کنید، ممکن است آنقدر روی عملکرد تریدر تمرکز بکیند که دچار اشتباه شوید. عوامل دیگری هم هستند که باید به آن ها هم توجه کنید. مثلا چه میزان ریسکی را برای رسیدن به آن موقعیت تحمل کرده و درصد موفقیت و سود او چقدر است.

3. تریدر را دنبال کنید

حالا که تریدر مورد نظر خود را پیدا کردید، بهتر است آن ها را با کلیک روی دکمه ” follow” دنبال کنید.

 

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

سخن آخر

کپی تریدینگ از پرکاربردترین استراتژی های معاملاتی است که هر تریدری به ویژه آنان که مهارت کافی در ترید کردن، تحلیل بازار و مدیریت ریسک ندارند، می توانند از آن استفاده کنند و به سود زیاد برسند. استراتژی کپی تریدینگ با دنبال کردن معامله گران حرفه ای و تقلید از ترید آن ها یا تنها استراتژی معاملاتی آن ها شروع می شود. هدف آن هم کمک به تریدرها است تا از بازار نهایت استفاده را ببرند و همزمان هم با مشاهده کپی تریدینگ خود با بازار، استراتژی ها و معاملات آشنا شوند. از بهترین و مهم ترین مزایای استراتژی کپی تریدینگ هم کپی کردن ترید است که معمولا، کاملا به صورت خودکار انجام می شود.

 

بیشتر بخوانید: مهم ترین اندیکاتورها برای ترید که هر تریدری باید بشناسد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *