تریلینگ استاپ (Trailing Stop) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تریلینگ استاپ (Trailing Stop) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تریلینگ استاپ (Trailing Stop) راهی است برای کاهش ضرر و زیان های حاصل از ترید و از مهم ترین دستورات برای مدیریت سرمایه در فارکس و مدیریت ریسک است. دستور تریلینگ استاپ نوعی دستور استاپ استاندارد است که به تریدرهایی کمک می کند که می خواهند هم روند بازار را دنبال کنند و هم استراتژی خروج از ترید را بهتر مدیریت کنند.

تریلینگ استاپ چیست و چرا تریدر باید در معاملات خود از آن استفاده کند؟ در ادامه با تریلینگ استاپ و کاربردهای آن آشنا می شویم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می دهیم. با پراپ پلاس همراه باشید.

تریلینگ استاپ چیست؟

تریلینگ استاپ (Traling Stop)

تریلینگ استاپ (Trailing Stop) به زبان ساده ورژن ارتقا یافته دستور حد ضرر است که به صورت درصد یا مقدار مشخصی از قیمت فعلی تعیین می شود. این دستور با توجه به حرکت بازار و قیمت ها قابل تغییر است و به قیمت مشخص و ثابتی وابسته نیست.

در واقع تریلینگ استاپ قیمت دارایی را دنبال می کند و به صورت خودکار بازنگری می شود. اگر قیمت دارایی به میزان تعیین شده در دستور تریلینگ استاپ رو به افزایش باشد دستورات فروش و اگر قیمت دارایی رو به کاهش باشد دستورات خرید را صادر می کند. و همیشه این دستور فاصله مشخصی با قیمت فعلی دارد و ثابت نیست.

برای موقعیت های معاملاتی بلند مدت، تریدر تریلینگ استاپ را زیر قیمت فعلی بازار تعیین می کند . برای موقعیت های معاملاتی کوتاه مدت، تریدر این دستور را بالای قیمت فعلی بازار تعیین می کند.

تریلینگ استاپ برای این میان تریدرها محبوب است که به آن ها این امکان را می دهد تا از سرمایه سود خود محافظت کنند. چرا که دستور تریلینگ استاپ باعث می شود تا ترید باز باقی بماند و تا زمانی که تریدر بخواهد به سوددهی خود ادامه دهد. اگر جهت حرکت قیمت با درصد یا قیمت مشخصی تغییر کند، معامله نیز به صورت خودکار بسته می شود.

سرمایه از ما ، ترید از شما
همین الان حساب خودت رو بخر

تریلینگ استاپ چگونه کار می کند؟

تریلینگ استاپ تنها در یک جهت حرکت می کند چرا که طوری طراحی شده که هر چه سود بیشتر شود، آن را حفظ می کند و ضرر را محدود می کند.

برای مثال اگر حد ضرر تریلینگ استاپ 10 % برای معامله بلند مدت تعیین شود، وقتی قیمت 10 درصد از بیشترین قیمت خود بعد از خرید کاهش بیابد، دستور فروش صادر می شود. دستور تریلینگ استاپ هر زمانی که بیشترین قیمت دارایی در معامله ثبت شود، تنها رو به بالا حرکت می کند و هیچگاه جهت خود را رو به قیمت کمتر تغییر نمی دهد.

همان طور که از مثال بالا هم مشخص است، تریلینگ استاپ (Trailing Stop) دستوری منعطف است و مانند دستور حد ضرر ثابت عمل نمی کند. و به صورت خودکار قیمت دارایی را دنبال می کند و در آن جهت حرکت می کند.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ (Prop Trading) چیست؟ مزایا و معایب پراپ تریدینگ

ترید با تریلینگ استاپ

برای آن که بتوانید به درستی با موفقیت از تریلینگ استاپ استفاده کنید بهتر است سطح آن را خیلی محدود یا خیلی زیاد تعیین نکنید. چرا که اگر حد تریلینگ استاپ خیلی محدود و کم باشد به هر حرکت کوچک بازار واکنش نشان می دهد و ترید آن قدر فرصت ندارد تا بتواند در جهت شما حرکت کند. وقتی تریلینگ استاپ خیلی محدود باشد باعث می شود ترید را از دست بدهید و با ضرر و زیان رو به رو شوید.

و در مقابل زمانی هم که دستور تریلینگ استاپ خیلی زیاد باشد هم حتی با حرکات معمولی بازار هم واکنش ندارد و این باعث می شود تریدر بی خود پول زیادی را از دست بدهد یا سود زیادی را در این میان از دست بدهد.

در حالی که تریلینگ استاپ سود را حفظ و ضرر را محدود می کند، تعیین فاصله درست تریلینگ استاپ هم اهمیت زیادی دارد. فاصله خوب و ایده آل وجود ندارد. چون بازار و نحوه ای که دارایی ها حرکت می کنند همیشه در حال تغییر است. اما دستورات تریلینگ استاپ همیشه ابزارهایی پرکاربرد و مفید برای تریدرها بوده اند. ولی مانند هر روش خروج از معامله ای بدی ها و خوبی های خود را دارد که اگر تریدر می خواهد از مزایای آن بهره ببرد باید با ریسک های آن هم کنار بیاید.

 

بیشتر بخوانید: اسکالپ تریدینگ (Scalp Trading) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

مثال تریلینگ استاپ

تصور کنید که دارایی ای را با قیمت 100$ خریده اید. با نگاه دقیقی که به بازار دارید متوجه می شوید که اساسا قیمت برگشت 5 % تا 8 % را پیش از افزایش قیمت به خود می بیند. این حرکات اولیه می تواند به شما کمک کند تا سطح درصدی را برای تریلینگ استاپ تعیین کنید.

اما عددی مثل 3 درصد و حتی 5 درصد فاصله محدود و نزدیکی است که گزینه مناسبی نیست و احتمال این که ترید شما پیش از افزایش قیمت بسته شود زیاد است. در مقابل هم 20 درصد فاصله زیادی است و این هم ممکن است به ضرر تریدر باشد.

اما دستور 10 % تا 12 % گزینه بهتری برای تریلینگ استاپ است. این درصد به شما جای حرکت می دهد و کسب سود می دهد و اگر هم قیمت بیش از 12 درصد افت داست، ترید بسته می شود.

حالا تصور کنید که دارید از تریلینگ استاپ 10 درصد استفاده می کنید. وقتی قیمت 10 % از قیمت خرید افت کند، دستور فروش صادر می شود. که می شود 90 دلار. اگر دیگر قیمت بالا نرود حد ضرر شما روی همان 90$ می ماند و ضرر شما بیشتر از این نمی شود.

حالا اگر قیمت از 100 دلار یه 101$ برسد، حد ضرر به 90.90$ افزایش می یابد که 10 % بالای 101$ است.

اگر دارایی افزایش قیمت داشته باشد و به 125 دلار برسد، بروکر با توجه به 10% می آید و دستور فروش را روی قیمت 112.50 دلار می گذارد که اگر قیمت افت کرد، تریلینگ استاپ روی همان 112.50$ بماند و زمانی که قیمت به این حد رسید، دستور فروش صادر می شود. در نتیجه هم سود حفظ شده و هم ضرر محدود شده است.

 

بیشتر بخوانید: اصطلاحات مهم فارکس که باید بشناسید

چرا باید از تریلینگ استاپ (Trailing Stop) استفاده کنیم؟

استراتژی تریلینگ استاپ یکی از ابزارهای موثر در مدیریت ریسک است که مزایای زیادی را هم به نوبه خود برای تریدر و سرمایه گذار به دنبال دارد. این دستور می تواند رویکرد مشخص و کارآمدی را برای تریدینگ فراهم کند که تریدر بتواند سود خود را حفظ کند و ضررها را نیز تا جای ممکن محدود کند. در ادامه به مهم ترین دلایلی که باید از تریلینگ استاپ استفاده کنید اشاره می کنیم.

چرا باید از تریلینگ استاپ (Trailing Stop) استفاده کنیم؟

– ایجاد دستورات فروش

هر چه دارایی تغییرات حرکت داشته باشد تریلینگ استاپ تیز دستورات فروش خود را بازبینی می کند و آن ها را تعیین می کند. این موضوع باعث می شود سود حاصل از افزایش قیمت قیمت دارایی حفظ شود و در کنار آن ضرر حاصل از پایین رفتن قیمت هم بسیار محدود شود. چرا که دستور فروش دائما در حال تغییر است. به زبان ساده وقتی دارایی قیمتش بالا می رود، حد ضرر هم نقطه خود را به سمت قیمت جدید می رساند. و اگر در این میان قیمت حرکت نزولی پیدا کرد، وقتی به این نقطه برسد، دستور فروش به صورت خودکار صادر می شود.

– کاهش ریسک نزولی

یکی از مزیت هایی که تریلینگ استاپ به همراه دارد این است که می تواند تریدر را در برابر ریسک های نزولی حفظ کند و. وقتی قیمت دارایی افزایش پیدا کند، قیمت تریلینگ استاپ هم به نسبت افزایش می یابد و به تریدر این اطمینان را می دهد که سودش حفظ شده و حتی با برگشت قیمت باز هم این سود را خواهد داشت. این موضوع باعث راحتی خیال بسیاری از تریدرهای بلند می شود. چرا که می توانند در حرکت رو به جلوی قیمت دارایی پیش بروند و همزمان از ریسک از دست دادن سود و برگشت قیمت رد امان باشند.

– کاهش ضررهای احتمالی

با پیاده سازی تریلینگ استاپ (Trailing Stop) می توانید ضررهای خود را تا حد امکان محدود کنید. شما تریدرها می توانید حد درصدی یا تفاوت قیمت مشخصی را تعیین کنید تا هم ریسک معاملات خود را کاهش دهید و هم ضررها را تا حد امکان محدود کنید. این موضوع به ویژه در نوسانات بازار بهتر از حد ضرر معمولی و ثابت جواب می دهد.

برای مثال اگر یک دارایی را با قیمت 50 دلار خریدید و دستور تریلینگ استاپ را 5 % تعیین می کنید. اگر قیمت دارایی افت کند و به 47.50 برسد، تریلینگ استاپ هم به این کاهش قیمت واکنش نشان می دهد و اگر قیمت دارایی بخواهد از این هم کم تر شود دستور فروش یه صورت خودکار صادر می شود. این یعنی حتی اگر قیمت روند نزولی خود را ادامه دهد همچنان شما تنها 2.50 $ ضرر می کند و بیشتر از آن متضرر نمی شود.

– کنترل بهتر احساسات

شما وقتی وارد معاملات مختلف می شوید، طبیعتا احساسات نیز درگیر می شوند و می توانند روی تصمیم گیری شما در شرایط مختلف بازار تاثیر بگذارند. وقتی شما دستورات تریلینگ استاپ را تعیین می کنید دیگر نیازی نیست دائما پای ترید باشید که احساسات شما مثل ترس یا حرص بخواهد روی تریدینگ شما تاثیر بگذارند.

– افزایش کارایی

شما با کمک تریلینگ استاپ در ترید خود، کیفیت و کارایی معاملاتتان را افزایش می دهید. تریدر پارامترهای اولیه را تعیین می کند و بقیه کارها را به بازار می سپارد. این موضوع به ویژه برای تریدرهایی که پورتفولیوی بزرگی دارند و دارایی های زیادی را معامله می کنند می تواند کارآمد باشد.

– جذب بیشترین سود

و البته از مهم ترین مزیت های تریلینگ استاپ، جذب بیشترین سود و نگهداری از آن است بدون این که تریدر نگران از دست دادن آن باشد.

تریدر می تواند درصد مشخصی یا تفاوت قیمت مشخصی را تعیین کند که نشان دهد چه قدر می خواهد از این ترید سود ببرد و پس از آن دستور تریلینگ استاپ را پیاده سازی کند. در این صورت وقتی دارایی افزایش قیمت داشته باشد، این سود نیز بیشتر می شود و تنها به سود بیشتر بسنده نمی کند؛ این سود حفظ می شود و همیشه جهت آن رو به بالا است.

برای مثال اگر شما دارایی را با قیمت 50 دلار بخرید و دستور تریلینگ استاپ را روی 10 درصد تعیین کنید، اگر قیمت از 50 دلار به 55 دلار افزایش پیدا کند، دستور تریلینگ استاپ هم به این موضوع واکنش نشان می دهد و این سود را حفظ می کند. و اگر ترید به قیمت 49.50 برسد دستور فروش صادر می شود و در این صورت با توجه به 49.50 دلار، تریدر باز هم 4.50 دلار سود کرده. چرا که این دستور سود را نگهداری می کند.

– انعطاف در مدیریت سرمایه

در مدیریت سرمایه به ویژه در معاملات بلند مدت، دستور تریلینگ استاپ نقش بزرگی ایفا می کند. معامله گران درصد تریلینگ استاپ را به اندازه میزانی که می خواهند ریسک کنند و بر اساس استراتژی معاملاتی خود تعیین می کنند. برای مثال معامله گری که محافظه کارتر عمل می کند ممکن است این میزان را کمی کم تر تعیین کند تا میزان ضرر را تا جای ممکن کم کند. مثلا تریلینگ استاپ را 5 % در نظر می گیرد.

اما در مقابل ممکن است تریدری ریسک پذیر تر باشد و تریلینگ استاپ را روی 15 درصد که عددی بزرگ تر و پر ریسک تر است ببندد. این تریدر به دنبال سود خیلی بیشتری از حرکات رو به جلوی بازار است و در نتیجه احتمال کسب سود او هم بیشتر می شود. این انعطاف در کنترل و مدیریت ریسک باعث می شود تا معامله گران و سرمایه گذاران دستورات خود را بر اساس اهداف معاملاتی خود تعیین کنند.

 

بیشتر بخوانید: مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟

ریسک استفاده از دستورات تریلینگ استاپ

دستورات تریلینگ استاپ وقتی با تغییر قیمت تحریک شوند، دستور خرید یا فروش در بازار را صادر می کنند. مدیریت موقعیت معاملاتی در تریدینگ مهم است و فهم و درک ریسک هایی که ممکن است در تریلینگ استاپ با آن مواجه شوید مهم تر.

ریسک استفاده از دستورات تریلینگ استاپ

  1. تجزیه سهام: واکنش دستور استاپ تریدینگ به داده های بازار از طرف بروکر یا موسسه مالی بستگی دارد. ممکن است دستور شما به علت تجزیه سهام متوقف شده باشد. حتی ممکن است تغییر نمادها و اصلاحات قیمت از طرف موسسه یا کارگزاری روی واکنش استاپ تریدینگ تاثیر بگذارد.
  2. بازارهای پر سرعت: میزان سرعت حرکت قیمت ها روی قیمت اجرایی تاثیر می گذارد. وقتی بازار دارای نوسان است، به ویژه در دوران حجم زیاد تریدینگ، قیمت در زمان اجرای دستور ممکن است با قیمتی در زمان ثبت دستور یکی نباشد.
  3. نقدینگی: ممکن است قیمت های متفاوت برای بخش های دستورتان دریافت کنید! به ویژه برای دستوراتی که سهام زیادی دارند.
  4. شکاف های قیمتی: تریلینگ استاپ در برابر شکاف های قیمتی آسیب پذیر است و گاهی آن را میان جلسه های تریدینگ یا در زمان های توقف در تریدینگ می بینیم. قیمت اجرایی ممکن است از قیمت ماشه کمتر یا بیشتر هستند. در واقع این قیمت ماشه همان قیمتی را نشان می دهد که می خواهید دستور بازار شما ثبت شود.
  5. بسته شدن بازار: تریلینگ استاپ تنها در زمان باز بودن جلسات بازار می تواند اجرا شود. اگر بازار برای فصل بسته باشد، تریلینگ استاپ هم تا وقتی دوباره باز نشود، اجرا نمی شود.
  6. جا نداشتن اوراق بهادار در بازار: اگر بازاری برای سهام نباشد، یعنی نه دستور خریدی است و نه دستور فروشی. و اگر سهام برای تریدینگ باز نشود، دستور بازاری که تریلینگ استاپ صادر می کند، اجرا نمی شود.

 

بیشتر بخوانید: پراپ تریدینگ برای چه افرادی مناسب است؟

تفاوت حد ضرر (Stop loss) و تریلینگ استاپ (trailing stop)

حد ضرر و تریلینگ استاپ دو مورد از ابزارهای کاربردی و مهم در بحث مدیریت ریسک هستند که تریدرهای زیادی از آن ها استفاده می کنند. هر دوی آن ها به دنبال محدود کردن و کاهش ریسک های احتمالی در معاملات هستند اما به نوبه خود با هم تفاوت هایی را هم دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • مفهوم: دستور حد ضرر دستوری است که بر اساس آن تریدر به صورت خودکار دارایی را در قیمت مشخصی می فروشد تا ضررها را محدود کند. اما دستور تریلینگ استاپ به صورت داینامیک عمل می کند و اگر دارایی درصد مشخصی یا قیمت مشخصی کاهش پیدا کند دستور فروش صادر می شود و وقتی قیمت دارایی افزایش یافت این حد نیز سطح خود را بالا می برد تا سود حاصل را ثبت و ضبط کند.
  • اهداف: هدف حد ضرر است که از ضرر و زیان از طریق فروش دارایی در قیمت تعیین شده جلوگیری کند. در مقابل تریلینگ استاپ هدفش این است که وقتی قیمت دارایی از درصدی بیشتر از حد قیمت اوج کاهش پیدا کند، دستور فروش صادر می شود تا سود تریدر نگهداری شود.
  • اجرا: حد ضرر در قیمت مشخصی ثبت می شود. اما قیمت تریلینگ استاپ درصد یا فاصله قیمت مشخصی از بیشترین قیمت دارایی در بازار است.
  • انعطاف: انعطاف حد ضرر بسیار محدود است چرا که عدد مشخصی است اما تریلینگ استاپ به دلیل درصدی بودن و تعیین شدن آن بر اساس تغییرات قیمت، پویاتر و دارایی انعطاف بیشتری است.
  • ریسک: ریسک حد ضرر برای زمانی است که ممکن است تریدر این حد را خیلی به قیمت فعلی بازار نزدیک تعیین کرده باشد. اما ریسک تریلینگ استاپ برای زمانی است که ممکن است تریدر به دلیل تعیین ترلینگ استاپ بزرگتر، دیر دستور فروش را صادر کند.
  • نوسان بازار: حد ضرر ممکن است در زمان نوسان بازار اجرا نشود. اما تریلینگ استاپ در زمان نوسان بازار قدرت خود را نشان می دهد.
با پراپ پلاس
بدون محدودیت زمانی چالشت رو پاس کن

سخن پایانی

تریلینگ استاپ گزینه بسیار خوبی برای خروج به موقع از بازار به ویژه در شرایط نوسانات بازار است. این دستور به شما تریدرها کمک می کند تا هم از ضرر و زیان خود در معاملات جلوگیری کنید و هم بیشترین سود را از تریدهای خود ثبت کنید.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات پر تکرار تریدرها و معامله گران

2 نظر در “تریلینگ استاپ (Trailing Stop) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  1. احمدی گفت:

    تریلینگ استاپ درواقع یک استراتژی مدیریت ریسک هستش و در خیلی مواقع کمک کنندس

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      بله تریلینگ استاپ یک استراتژی مدیریت سرمایه هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *